11 December 2018, 22:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 December 2018, 22:38 door Marc1970.)
Als de motor niet draait, levert de accu spanning aan de diodebrug en spanningsregelaar in de dynamo. Kan me voorstellen dat die een fractie lekken, gewoon omdat alle elektronica lekt. Het dim/dip relais krijgt ook altijd 12V op een koperspoel (je kan altijd met de lampen seinen), kan me niet voorstellen hoe die lekt/energie verspilt. Geen idee of 0,019A een normale waarde is voor lekstroom zonder zekeringen, zal wel.
Wat bedoel je met slap? De startmotor doet niet van rengkadeng maar van chuggachugga? Het gekraak in je contactslot kan zijn dat het startrelais (ontworpen voor een kleine stroom) teveel stroom nodig heeft om de 'grote' stroomkring gesloten te houden.
Bere interessant, het startrelais heeft een pull en een hold winding, de eerste veel groter dan de tweede omdat voor pull meer energie nodig is dan hold.
ALs die twee windingen niet gescheiden werken, gaat je startrelais dus teveel stroom trekken (en dat gaat ten koste van de grote stroom en verwarmt de bedrading van contactslot naar startrelais).
Andersom, als de hold stroom te laag is door slechte contacten of wat dan ook, komt ook de grote startstroom in de verdrukking. Je draait dus tijdens het starten de sleutel heel even van III naar II en dan weer naar III? Dat zou een manier zijn om het startrelais te 'manipuleren' tot het gewenste pull&hold-gedrag.
Een andere startmotor van Marktplaats halen?
Het kraken van het contactslot zou heel goed vonken kunnen kunnen zijn, dat is niet bevorderlijk en misschien wel een probleem op zich. De contactpunten in de schakelaar achter de sleutel zijn dik zat maar alles kan stuk.
Hier iemand die een 850 schakelaar schoonmaakt: https://www.matthewsvolvosite.com/forums...hp?t=64352 en Art kan niet achterblijven natuurlijk: http://cleanflametrap.com/ign_sw.html "I've seen overheated spring contacts resulting in intermittent operation."
Wat bedoel je met slap? De startmotor doet niet van rengkadeng maar van chuggachugga? Het gekraak in je contactslot kan zijn dat het startrelais (ontworpen voor een kleine stroom) teveel stroom nodig heeft om de 'grote' stroomkring gesloten te houden.
Bere interessant, het startrelais heeft een pull en een hold winding, de eerste veel groter dan de tweede omdat voor pull meer energie nodig is dan hold.
ALs die twee windingen niet gescheiden werken, gaat je startrelais dus teveel stroom trekken (en dat gaat ten koste van de grote stroom en verwarmt de bedrading van contactslot naar startrelais).
Andersom, als de hold stroom te laag is door slechte contacten of wat dan ook, komt ook de grote startstroom in de verdrukking. Je draait dus tijdens het starten de sleutel heel even van III naar II en dan weer naar III? Dat zou een manier zijn om het startrelais te 'manipuleren' tot het gewenste pull&hold-gedrag.
Een andere startmotor van Marktplaats halen?
Het kraken van het contactslot zou heel goed vonken kunnen kunnen zijn, dat is niet bevorderlijk en misschien wel een probleem op zich. De contactpunten in de schakelaar achter de sleutel zijn dik zat maar alles kan stuk.
Hier iemand die een 850 schakelaar schoonmaakt: https://www.matthewsvolvosite.com/forums...hp?t=64352 en Art kan niet achterblijven natuurlijk: http://cleanflametrap.com/ign_sw.html "I've seen overheated spring contacts resulting in intermittent operation."
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

