Filmpje werkt niet hier.
Het lager heeft weerskanten keerringen, en is vetgesmeerd. ALs de binnenste keerring lekt spoelt het vet weg en gaat het mis op allerlei manieren. De geur van diff olie is duidelijk (stinkt), verbrand lijkt het me helemaal niet harden.
Het wiellagervet kan ook op zichzelf verbranden, maar ik kan zo gauw niks verzinnen wat dat veroorzaakt. De speling van het lager is niet afstelbaar. Te hete remschijf misschien.
Het wiellager bestaat uit twee delen. De buitenste lagerschaal zal een losse schuifpassing in de as zijn, die kan iets blijven klemmen maar moet er makkelijk uit komen.
Waarschijnlijk bevat de wiellagerkit de beide keerringen, een lager en een knelring.
Zonder de opsluitplaat heeft het lager veel meer speling dan gemonteerd (de eindspeling is dan 0,01-0,35 mm). Een kapot lager maakt nare geluiden, ziet er slecht uit (blauw, putten, gebroken lagerkooi). Zonder duidelijke aanwijzing dat er iets kapot of lek is, dat zou ik het lager schoonmaken, volproppen met SKF wiellagervet en alles terugstoppen.
TP30039-2 is het Volvo werkplaatshandboek.
Het lager heeft weerskanten keerringen, en is vetgesmeerd. ALs de binnenste keerring lekt spoelt het vet weg en gaat het mis op allerlei manieren. De geur van diff olie is duidelijk (stinkt), verbrand lijkt het me helemaal niet harden.
Het wiellagervet kan ook op zichzelf verbranden, maar ik kan zo gauw niks verzinnen wat dat veroorzaakt. De speling van het lager is niet afstelbaar. Te hete remschijf misschien.
Het wiellager bestaat uit twee delen. De buitenste lagerschaal zal een losse schuifpassing in de as zijn, die kan iets blijven klemmen maar moet er makkelijk uit komen.
Waarschijnlijk bevat de wiellagerkit de beide keerringen, een lager en een knelring.
Zonder de opsluitplaat heeft het lager veel meer speling dan gemonteerd (de eindspeling is dan 0,01-0,35 mm). Een kapot lager maakt nare geluiden, ziet er slecht uit (blauw, putten, gebroken lagerkooi). Zonder duidelijke aanwijzing dat er iets kapot of lek is, dat zou ik het lager schoonmaken, volproppen met SKF wiellagervet en alles terugstoppen.
TP30039-2 is het Volvo werkplaatshandboek.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

