Elke keer als ik wat post kan ik wel afstoffen haha.
Dit keer weer wat gedaan aan de 740.
Die liep al een tijdje niet zo lekker. Hij liep ongeveer op 3 cilinders maar had toch wel vermogen met wat meer toeren, trok nog steeds goed op, cmpressietest was best in orde en had bij de APK een nette uitstoot... Maar meurde naar onverbrande benzine. En had een rare tik in het blok bij gas los.
Dus begin van het jaar (februari ofzo) de auto laten keuren (dat ging allemaal prima), en ontschorst en mee naar huis genomen.
Die tik moest volgens mij uit de kop komen, maar geen id waar... Vermoedelijk een gebroken klep ofzo. Eerst nog een vergevorderd idee gehad om het blok te vervangen voor een leuke B230FT met van alles erop en eraan van Arno, maar aangezien mijn eigen blok maar heel weinig kms heeft gelopen toch daarmee verder gegaan. Wel van hem een leuke turbo overgenomen. Een 16T van 5cilinder blok. Die hebben een heel ander soort downpipe aansluiting, maar daarvan zat een stukje bij. Dat afgedraaid zodat ik alleen nog een flens overhad om een eigen downpipe aan te lassen.
Een andere downpipe had ik er voor de zekerheid ook bij gekocht zodat ik altijd weer terug kon bouwen.
Zon turbo moet je wel clocken (huizen ten opzichte van elkaar draaien). Maar dat was geen probleem, aangezien ik hem toch heb gereviseerd (nieuwe lagers en keerringen). Leuk klusje trouwens.
Verder met de B200ET;
Omdat ik in eerste instantie niet zon zin had om de kop eraf te halen, begonnen met het bekijken van de klepveren. Die kan je er profi uithalen, maar ook houtje touwtje.
En dat werkt eigenlijk best prima.
En ja er was dus een klepveer lam geworden. Geen id hoe dat kan .
Toen de klep los was bleek er behoorlijk veel speling op die klepgeleider te zitten. Dat hoor niet dus toch de kop eraf en weggebracht.
Dus plannetje gemaakt.
- kop laten reviseren; nieuwe klepgeleiders, laten inslijpen en vlakken
Aangezien ik toch bezig was ook gelijk:
- 16T turbo (gereviseerd en geclockt)
- 90+ uitlaatspruitstuk
- flexibele olie aanvoer slang
- olieafvoer en waterleidingen van een 13g turbo (b230fk).
- schoonmaakbeurtje onder de motorkap (gaat erg goed met lampenolie)
Shiny
Check
Double check
Tussenstandje met verse olie.
Van Gavin begrepen dat de conische flens ook goed past op de rechte flens van de 16T ook als is die daar natuurlijk niet voor gemaakt. Werkt inderdaad prima, mooie tijdelijke oplossing zodat ik op t gemakje de andere downpipe en flens aan elkaar kan lassen in de goede stand.
En dan de 242, hoe staat t daar mee?
De 242 staat al sinds november 2015 geschorst ongeveer die komt eind van t jaar of beging volgend jaar weer aan de beurt (belasting vrij).
Die heeft sinds die tijd een B230F, maar ook nog steeds LPG op kenteken dus wil daar zon slim pools LPG systeempje in hangen. Komt eind van het jaar wel.
Die staat nu ook al een tijd geschorst, misschien dat ik er even mee naar de VKB ga (evenement), en daarna thuis zet zodat ik die APK klaar kan maken.
Dit keer weer wat gedaan aan de 740.
Die liep al een tijdje niet zo lekker. Hij liep ongeveer op 3 cilinders maar had toch wel vermogen met wat meer toeren, trok nog steeds goed op, cmpressietest was best in orde en had bij de APK een nette uitstoot... Maar meurde naar onverbrande benzine. En had een rare tik in het blok bij gas los.
Dus begin van het jaar (februari ofzo) de auto laten keuren (dat ging allemaal prima), en ontschorst en mee naar huis genomen.
Die tik moest volgens mij uit de kop komen, maar geen id waar... Vermoedelijk een gebroken klep ofzo. Eerst nog een vergevorderd idee gehad om het blok te vervangen voor een leuke B230FT met van alles erop en eraan van Arno, maar aangezien mijn eigen blok maar heel weinig kms heeft gelopen toch daarmee verder gegaan. Wel van hem een leuke turbo overgenomen. Een 16T van 5cilinder blok. Die hebben een heel ander soort downpipe aansluiting, maar daarvan zat een stukje bij. Dat afgedraaid zodat ik alleen nog een flens overhad om een eigen downpipe aan te lassen.
Een andere downpipe had ik er voor de zekerheid ook bij gekocht zodat ik altijd weer terug kon bouwen.
Zon turbo moet je wel clocken (huizen ten opzichte van elkaar draaien). Maar dat was geen probleem, aangezien ik hem toch heb gereviseerd (nieuwe lagers en keerringen). Leuk klusje trouwens.
Verder met de B200ET;
Omdat ik in eerste instantie niet zon zin had om de kop eraf te halen, begonnen met het bekijken van de klepveren. Die kan je er profi uithalen, maar ook houtje touwtje.
En dat werkt eigenlijk best prima.
En ja er was dus een klepveer lam geworden. Geen id hoe dat kan .
Toen de klep los was bleek er behoorlijk veel speling op die klepgeleider te zitten. Dat hoor niet dus toch de kop eraf en weggebracht.
Dus plannetje gemaakt.
- kop laten reviseren; nieuwe klepgeleiders, laten inslijpen en vlakken
Aangezien ik toch bezig was ook gelijk:
- 16T turbo (gereviseerd en geclockt)
- 90+ uitlaatspruitstuk
- flexibele olie aanvoer slang
- olieafvoer en waterleidingen van een 13g turbo (b230fk).
- schoonmaakbeurtje onder de motorkap (gaat erg goed met lampenolie)
Shiny
Check
Double check
Tussenstandje met verse olie.
Van Gavin begrepen dat de conische flens ook goed past op de rechte flens van de 16T ook als is die daar natuurlijk niet voor gemaakt. Werkt inderdaad prima, mooie tijdelijke oplossing zodat ik op t gemakje de andere downpipe en flens aan elkaar kan lassen in de goede stand.
En dan de 242, hoe staat t daar mee?
De 242 staat al sinds november 2015 geschorst ongeveer die komt eind van t jaar of beging volgend jaar weer aan de beurt (belasting vrij).
Die heeft sinds die tijd een B230F, maar ook nog steeds LPG op kenteken dus wil daar zon slim pools LPG systeempje in hangen. Komt eind van het jaar wel.
Die staat nu ook al een tijd geschorst, misschien dat ik er even mee naar de VKB ga (evenement), en daarna thuis zet zodat ik die APK klaar kan maken.