20 March 2017, 23:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 March 2017, 07:39 door Grey240Polar.)
(19 March 2017, 17:14)Jerry schreef: In onze oude b230 motoren kan dus goedkope olie in en ze verbruiken het amper.
En in een hoop moderne motoren, opel, vw, audi en zelfs wat toyota motoren moet dure olie en die verbruiken elke 2000km een liter olie.
Lekker schoon
Mijn opel ascona verbruikte gezellig elke 1500km een liter olie en volgens het boekje was dat binnen de tolerantie.
De tigra van mijn vriendin met 1.8 motor verbruikt ook zoiets aan olie.
Het lijkt wel mengsmering.
Mijn b230 gebruikt 1 liter op 15000 km.
Mijn 945 lpt lpi verbruikte max 1 liter op 5000 km met de caravan erachter en de druk op 0.8 bar.
De 945 kreeg wel dure olie trouwens maar dat was vanwege de turbo.
Kunnen ze tegenwoordig geen motoren meer bouwen?
Goeie vraag, maar ik denk niet dat het antwoord heel eenvoudig is.
De B20A van de Amazon die ik ooit had was erg versleten, maar gebruikte toch niet overmatig olie. En toen ik voor een gereviseerd exemplaar ging kreeg ik geen antwoord op de vraag wat het olieverbruik zou zijn, zou per individuele motor verschillend zijn.
Ook al worden moderne motoren naar steeds nauwere toleranties gemaakt, ik denk eerlijk gezegd niet dat dat betekent dat zaken als zuigerveren nou zoveel beter zijn geworden dan vroeger. Eerder dat de betere toleranties tussen draaiende delen ervoor zorgt dat ze dichter op elkaar kunnen zitten wat op zijn beurt dan weer een dunnere olie vraagt.
10W40 is om die reden allang een "oude" viscositeit, zoals 20 jaar geleden 20W50 dat was. 5W30 of 0W30 is tegenwoordig denk ik standaard, sommige motoren vragen om 0W20.
Dankzij deze dunne olie denk ik dat we bij slijtage van moderne motoren misschien wel sneller een toename in olieverbruik zouden kunnen gaan zien...
(20 March 2017, 21:27)jos245 schreef: De minerale olie van de Action is toch 15W/40 ?
Klopt, de 15W40 is mineraal, de 10W40 is semi-synthetisch en de 5W40 en 5W30 die ze tegenwoordig ook van Techno vekopen zijn volsynthetisch. Daarnaast voeren ze ook een aantal types van Valvoline, voor iets meer geld, ik denk vooral voor mensen die Techno net niet aandurven en zich wel happy voelen met een merk waar ze wel eens van gehoord hebben.
Als je semi-synthetisch niets vindt voor een oude barrel, de 10W40 van Valvoline bij de Action is wel volledig mineraal. Maar in mijn B200F werkt semi-synthetisch dus iig de afgelopen 11 jaar en 103.000 km gewoon goed. Ik weet alleen niet of ik ooit naar een volsyntheet (5W40) zou durven gaan.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47