18 March 2017, 09:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 March 2017, 10:06 door Grey240Polar.)
Bedankt voor de antwoorden.
Verreweg de meeste km's maak ik op snelwegen buiten de spits, dus de 5 is uiteraard de vaakst gebruikte versnelling. Het is inderdaad wel typisch dat zo rond de 100 km/u de gier uit de bak erg geprononceerd is. Bij dezelfde snelheid vind ik ook de toon van de motor/uitlaat het luidst, dus ja ik ben het helemaal eens met je eens dat dat niet de 245/B200F zijn favoriete snelheid is.
Ik kies er soms voor om zo hard te rijden als mag, maar soms heb ik minder haast en ga ik rond 2800 tpm rijden, het toerental waarbij de motor zijn max. koppel heeft. Op Draco's met 195/65R15 banden is dat zo rond de 105-110 km/u. Ff versnellen om met de stroom mee in te halen gaat dan ook moeiteloos.
Met de genoemde Volvo nummers vond ik dit plaatje, en dat bevestigt dat ook een GL-4 olie in (o.a.) een M47 gebruikt mag worden:
![[Afbeelding: Dm7Lg77.jpg]](http://i.imgur.com/Dm7Lg77.jpg)
In de thread op Turbobricks schreef iemand dat die nog nooit ATF uit een M47 had zien komen. Nou... zo donker als de olie uit mijn M47 kwam na 55.000 km, zo makkelijk had je kunnen aannemen dat het geen ATF maar een GL-4 was geweest, er was gewoon geen spoortje rood meer te zien. En ja, het was ik die 55.000 km geleden de olie had verwisseld, en er 100% zeker van dat het ATF-F was die er toen in is gegaan.
Maar ik schrok toch wel een beetje van hoe ver de olie achteruit was gegaan in 55.000 km. Ik ga voortaan de voorgeschreven 40.000 km aanhouden.
In een automaat zal de ATF wel iets meer te verduren hebben, maar daar gaat dan ook bijna 6x zoveel van het spul in als in een M47.
Ik blijf nu maar even bij de ATF-F, die zit er niet alleen net weer nieuw in, het is in principe ook de enige olie die het instructieboekje van de auto voorschrijft (ATF type G of F, maar die eerste heb ik nog nooit gezien).
Als de bak verder slijt, zou het dan zinvol zijn naar een dikkere GL-4 te gaan, net zoals je bij een "ervaren" motor een dikkere olie zou gaan gebruiken?
Dat brengt me ook bij het differentieel. Normaal gesproken vul je die alleen bij, maar zou het na 300.000+ km niet ook eens zinvol zijn daar nieuwe GL-5 in te stoppen?
Verreweg de meeste km's maak ik op snelwegen buiten de spits, dus de 5 is uiteraard de vaakst gebruikte versnelling. Het is inderdaad wel typisch dat zo rond de 100 km/u de gier uit de bak erg geprononceerd is. Bij dezelfde snelheid vind ik ook de toon van de motor/uitlaat het luidst, dus ja ik ben het helemaal eens met je eens dat dat niet de 245/B200F zijn favoriete snelheid is.
Ik kies er soms voor om zo hard te rijden als mag, maar soms heb ik minder haast en ga ik rond 2800 tpm rijden, het toerental waarbij de motor zijn max. koppel heeft. Op Draco's met 195/65R15 banden is dat zo rond de 105-110 km/u. Ff versnellen om met de stroom mee in te halen gaat dan ook moeiteloos.
Met de genoemde Volvo nummers vond ik dit plaatje, en dat bevestigt dat ook een GL-4 olie in (o.a.) een M47 gebruikt mag worden:
![[Afbeelding: Dm7Lg77.jpg]](http://i.imgur.com/Dm7Lg77.jpg)
In de thread op Turbobricks schreef iemand dat die nog nooit ATF uit een M47 had zien komen. Nou... zo donker als de olie uit mijn M47 kwam na 55.000 km, zo makkelijk had je kunnen aannemen dat het geen ATF maar een GL-4 was geweest, er was gewoon geen spoortje rood meer te zien. En ja, het was ik die 55.000 km geleden de olie had verwisseld, en er 100% zeker van dat het ATF-F was die er toen in is gegaan.
Maar ik schrok toch wel een beetje van hoe ver de olie achteruit was gegaan in 55.000 km. Ik ga voortaan de voorgeschreven 40.000 km aanhouden.
In een automaat zal de ATF wel iets meer te verduren hebben, maar daar gaat dan ook bijna 6x zoveel van het spul in als in een M47.
Ik blijf nu maar even bij de ATF-F, die zit er niet alleen net weer nieuw in, het is in principe ook de enige olie die het instructieboekje van de auto voorschrijft (ATF type G of F, maar die eerste heb ik nog nooit gezien).
Als de bak verder slijt, zou het dan zinvol zijn naar een dikkere GL-4 te gaan, net zoals je bij een "ervaren" motor een dikkere olie zou gaan gebruiken?
Dat brengt me ook bij het differentieel. Normaal gesproken vul je die alleen bij, maar zou het na 300.000+ km niet ook eens zinvol zijn daar nieuwe GL-5 in te stoppen?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47

