17 March 2017, 15:26
De vijfde versnelling hangt min of meer achter de originele vierbak, en is niet optimaal gesmeerd. Dus die kant slijt het hardst en maak de meeste herrie, maar eigenlijk hoor je alle versnellingen tijdens het rijden wel iets, de vier het minst.
Ik heb al een M47 weggegooid, daarvan loeide de 5 tegen de herrie van de rijwind op, die had 320.000 km. Serieuze speling en lekkage van de uitgaande as. Ik heb de indruk dat de vijf niet graag gebruikt wordt als versnelling (om te versnellen), alleen als overdrive (om een snelheid rustig vast te houden). Rond de 100 is om een of andere reden ook niet de favoriete snelheid van het ding onder mijn 240, bij 80-90 tuttelt ie graag rond en bij 120+ ook.
ATF F is waarschijnlijk op temperatuur net zo dun/dik als 80W90, in elk geval werkt het prima in een simpele tandwielkast. Hoe meer olie je in de bak krijgt, hoe beter.
Ik heb al een M47 weggegooid, daarvan loeide de 5 tegen de herrie van de rijwind op, die had 320.000 km. Serieuze speling en lekkage van de uitgaande as. Ik heb de indruk dat de vijf niet graag gebruikt wordt als versnelling (om te versnellen), alleen als overdrive (om een snelheid rustig vast te houden). Rond de 100 is om een of andere reden ook niet de favoriete snelheid van het ding onder mijn 240, bij 80-90 tuttelt ie graag rond en bij 120+ ook.
ATF F is waarschijnlijk op temperatuur net zo dun/dik als 80W90, in elk geval werkt het prima in een simpele tandwielkast. Hoe meer olie je in de bak krijgt, hoe beter.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

