15 August 2016, 20:24
De Kater schreef:Heren, dames ook,
Als ik het ontstekingstijdstip van mijn B30A (gas) instel met de stroboscoop (10gr voorontsteking, losgekoppeld vacuum) verloopt deze weer. Niet op een logische manier maar de ene keer naar 0 graden of zelf "-5" de volgende keer naar +20 graden... Er zit een 123 ignition unit in (Curve 1, B30A-gas), kleppen zijn gesteld, bougies juiste gap, nieuwe kabels, vrijwel nieuwe rotor, verdelerkap en bobine. Mijn idee is dat de 123ignition aan het overlijden is... Iemand een ander idee? Heeft iemand dit eerder gehad?
Aangezien een nieuwe unit best een klap geld is... help!
Harm aka de Kater
Probleem opgelost! Tijdje aan de telefoon gehangen met Wim Bottinga (Volvo Classics uit Barneveld). Naast de optie van het tandwiel kwam hij met de suggestie dat wellicht het punt waar de as van de verdeler aansluit op de nokkenas (niet het tandwiel maar daarboven zit een schijfje met 2 asymmetrische nokjes) speling zou vertonen. Dat zit nl. met een paspennetje en dat kan slijten. Dat was niet de oplossing maar waar ik wel achterkwam is dat de verdeler vol met olie zat, inclusief de ruimte tussen de printplaatjes waar het leesoogje zit. Demonteren en schoonmaken van de verdeler loste het probleem op, hij loopt weer als de spreekwoordelijke tiet.
Wat mij verder opviel is dat er onderaan de as net boven het schijfje met de twee nokjes een setje ringetjes zit die vrijwel volledig weggesleten zaten. Nameten bij een nieuwe leverde op dat dat een mm of 2-3 is die gevuld is met ringetjes. Bij mij niet meer, slechts een haardikte. Aangezien dat ook een gedeelte van de afsluiting naar het carter toe is ga ik die vervangen en hoop dat dan de verdeler niet meer vol loopt....
Weer wat geleerd, en dat op een maandag...
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam
245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
245GL '80 420000+km (Still under severe construction)

