Inlaatvacuum is een goede indicatie voor de motorbelasting. De toerenteller zou zowel bij rondtuffen als bij volgas wegracen op 1500 rpm kunnen staan en zegt dus niet zoveel. Niet helemaal wat ik bedoel, het is meer de versnelling van 1500 kilo Volvo die energie kost, dat wil je zo effecient mogelijk laten verlopen. De toerenteller kan daarbij wel nuttig zijn, niet de waarde die de naald aangeeft maar de snelheid waarmee de naald omhoog gaat.
Veel toeren draaien is niet zo erg, als je hem maar met een geleidelijk grotere gasklepopening daarheen laat gaan, en niet ineens het gas tegen de bodem trapt. Ik laat de motor rustig tot 4000 doortrekken, heel effectief op de snelweg.
Ik zou dat wel eens willen meten, of het zuiniger is om meteen in de eerste versnelling tot 40 door te trekken en dan te tuffen, of tuffend door 1 2 en 3 naar 40 te schakelen. Ik gok het eerste.
Veel toeren draaien is niet zo erg, als je hem maar met een geleidelijk grotere gasklepopening daarheen laat gaan, en niet ineens het gas tegen de bodem trapt. Ik laat de motor rustig tot 4000 doortrekken, heel effectief op de snelweg.
Ik zou dat wel eens willen meten, of het zuiniger is om meteen in de eerste versnelling tot 40 door te trekken en dan te tuffen, of tuffend door 1 2 en 3 naar 40 te schakelen. Ik gok het eerste.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969