8 March 2016, 13:57
Arn02 schreef:Dank je. Het probleem met bmw is niet zozeer bmw als zodanig, maar meer het volk wat in sommige van de auto's rijdt. Een m50 uit een e36 bevrijden is nooit een verkeerde zet, want weer een e36 minder
Goed, tijd voor een update. Ik heb een werkende kilometerteller. Ik had dus via ebay een gps-teller uit China laten komen. Dit ding: http://www.ebay.nl/itm/251992713295
Ik was hier min of meer toe veroordeeld omdat ik a) geen code kan schrijven en dus niks aan arduino (of hoe heet het) heb, b) er na overleg met Huke Basart (aardige vent trouwens!) achter ben gekomen dat zijn systeem ook niet voor mij is. Te gevoelig, en te gelimiteerd wat bereik betreft, en c) het me niet echt lukte een oud type plaatje op een nieuw type km-teller te maken en dit in het tellerhuis in te bouwen. Dan had ik de sensor uit m'n achteras kunnen gebruiken.
Omdat de km-teller een probleem is voor veel mensen die een bak of motorswap doen, hieronder in foto's hoe ik het gedaan hebt. Gereedschappen: dremel, schroevendraaier, ijzerzaag, kitpistool, zwart tape. Lijmen: Polymax kit, 2k lijm.
Ja, de dagteller resetknop zit er puur voor de show. Anders heb ik zo'n lelijk gat in het tellerhuis...
Dagteller is nu km-stand teller. Dus 3km tot op heden
Niet gefotografeerd, maar de antenne heb ik op het dashboard gemonteerd. Valt niet op.
Wat betreft de RDW, ik heb de problemen op de lijst nu opgelost. Ik heb ook de gegevens van de andere m50 245 en van een 265 via het kentekenregister uitgeprint, en gebeld met de technische dienst van de RDW. Die raadde me aan een email te sturen, dat heb ik afgelopen vrijdag gedaan en nu wacht ik op antwoord. Ik heb goede hoop voor wat betreft de herkeuring.
Als ik het dus goed begrijp is dit een beetje het plug&play principe? Los van de voeding hoeft er niets aangesloten te worden? Is dit systeem ook accuraat? :-) Dit is wel een hele goede overweging voor m'n 242..
Het probleem is blijkbaar dat er geen mechanische kmteller op zit. Dus is mijn analoge dashboard er niet op aan te sluiten. Dus met dit systeem zou ik dat in een klap op kunnen lossen toch? :-) Bedankt alvast!