27 May 2006, 12:11
Zijn het niet de klepzittingen? Daar ben je na 100.000km vanaf, moet er een ruilkop op en die zijn aanzienlijk beter, houden het zonder problemen 2 tot 3 ton vol. Je kunt ook overwegen direct bij anschaf van een LPG installatie een gereviseerde kop erop te zetten (zoals het hoort) Er wordt echter veelal gekozen eerst de klepzittingen 'op te rijden' alvorens die te vervangen.
Carburateur? Volgens mij heeft geen enkele super polar die niet meer, neemt niet weg dat het brandstofsysteem wel kan gaan haperen, vaak door het te weinig gebruiken ervan.
Maar voor de rest ben je volgens mij heel wat minder aan het verslijten op LPG. Met name de koude start bij een LPG motor brengt heel wat minder slijtage met zich mee, de onverbrande koolwaterstoffen die bij een benzine motor in de olie komen, slopen immers de oliefilm waardoor de smering, die juist zo belangrijk is bij een koude start vrij minimaal is. Ook als je op benzine start en daarna pas op LPG overschakelt is de oliefilm aanzienlijk sneller op oorlogssterkte.
Kijk ook maar eens naar de kleur van olie bij een LPG motor na 20.000km, die is nog oliekleurig. Terwijl die van een benzinemotor al na 200 km zwart is. De olie en daarmee de smering wordt bij een LPG motor vele malen. minder belast. En een van de vijf taken van olie is een smering te garanderen om slijtage te voorkomen.
Natuurlijk wordt een LPG aangedreven motor thermisch zwaarder belast. Maar met de hedendaagse technieken, waarbij de motorbelasting in het alledaagse gebriuik met snelheidsbeperkingen relatief laag is en de capacitiet van de koeling best flink is valt extra slijtage hierdoor praktisch te verwaarlozen.
Volgens mij is de slijtage an een LPG motor aanzienlijk lager dan bij een benzine motor.
En als het nou gelijk zou zijn, het is goedkoper en beter voor het milieu.
groet
Ruud
Carburateur? Volgens mij heeft geen enkele super polar die niet meer, neemt niet weg dat het brandstofsysteem wel kan gaan haperen, vaak door het te weinig gebruiken ervan.
Maar voor de rest ben je volgens mij heel wat minder aan het verslijten op LPG. Met name de koude start bij een LPG motor brengt heel wat minder slijtage met zich mee, de onverbrande koolwaterstoffen die bij een benzine motor in de olie komen, slopen immers de oliefilm waardoor de smering, die juist zo belangrijk is bij een koude start vrij minimaal is. Ook als je op benzine start en daarna pas op LPG overschakelt is de oliefilm aanzienlijk sneller op oorlogssterkte.
Kijk ook maar eens naar de kleur van olie bij een LPG motor na 20.000km, die is nog oliekleurig. Terwijl die van een benzinemotor al na 200 km zwart is. De olie en daarmee de smering wordt bij een LPG motor vele malen. minder belast. En een van de vijf taken van olie is een smering te garanderen om slijtage te voorkomen.
Natuurlijk wordt een LPG aangedreven motor thermisch zwaarder belast. Maar met de hedendaagse technieken, waarbij de motorbelasting in het alledaagse gebriuik met snelheidsbeperkingen relatief laag is en de capacitiet van de koeling best flink is valt extra slijtage hierdoor praktisch te verwaarlozen.
Volgens mij is de slijtage an een LPG motor aanzienlijk lager dan bij een benzine motor.
En als het nou gelijk zou zijn, het is goedkoper en beter voor het milieu.
groet
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)