10 February 2016, 23:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10 February 2016, 23:20 door Kogelman.)
hugo schreef:Automaat in 940.
De ene zegt ja en de ander zegt nee.
Is er hier iemand die uit eigen ervaring kan zeggen of het een aanrader is?
Dank!
Ik was niet op zoek naar een 940 met automaat (ik vond dat meer iets voor oudere mensen die moeite hadden met schakelen) en heb zodoende ook proefritten gemaakt met handgeschakelde 940's. Die handgeschakelde M90 bakken rijden prima, net als ik gewend was met de M47 bak uit mijn 245.
De 940 die ik uiteindelijk gekocht heb, was (toevallig) wel met automaat. Ik was er eerst huiverig voor, maar nu ik er ruim anderhalf jaar in rijd zou ik niet meer zonder willen.
Het rijdt heerlijk onthaastend, maar indien nodig ben je vlot weg (kick down en turbopower), als je de lock up uitschakelt (via knopje op de pook) trekt hij fel door in toeren. Leuk bij een stoplichtsprintje! Met de lock up ingeschakeld (dat een soort 4e trap/overdrive,) schakelt de bak automatisch eerder op en rijd je iets zuiniger.
Daarnaast vind ik een automaat ideaal in de file en bij achteruit inparkeren, gewoon de rem los en de auto beweegt stapvoets. In de file geen gedoe met steeds ontkoppelen en koppelen (en dus een lamme voet in de file) en altijd het meest economische toerental van overschakelen (mijn gemiddeld verbruik op LPG 1:8,5 op benzine ongeveer 1 op 11) Kortom: ik ben er tevreden over. Onze andere auto is handgeschakeld, maar ik verkies de automaat. Ook mijn vrouw is intussen vrouw gecharmeerd van het rijden met een automaat. Tot slot is de AW71 (Japanse Aisin Warner 71) automaatbak van mijn '98 940 erg robuust en goed voor vele honderdduizend kilometers. De mijne heeft ruim 353.000 gereden en het enige wat ik gedaan heb is op een sleuteldag af en toe de automaatbakolie verversen. Je hebt dus geen onkosten aan koppelingsplaten of drukgroep.
Waar ik wel aan moest wennen is de rijstijl: als je met een automaat het gas loslaat rem je veel minder snel op de motor, dus bij wijze van spreken laat je 700 m voor een stoplicht het gas al los en dan rol je eerst gewoon door en moet je op het eind zelfs nog bijremmen om compleet tot stilstaand te komen. Terwijl als je handgeschakeld het gas loslaat je de toerenteller veel sneller ziet dalen en je tussentijds kunt terugschakelen om op de motor af te remmen. Ik heb mij dus aan moeten leren meer anticiperend te rijden door eerder het gas te lossen en uit te rollen. Oh ja, de handrem gebruik ik bij de automaat niet meer, gewoon met de pook in P parkeren en de auto staat stevig geparkeerd ook op een helling (maar dat kun je ook door een handgeschakelde auto in de versnelling te parkeren).
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2