16 May 2006, 11:54
Ticcie schreef:ik heb me altijd verbaasd dat een auto met warm weer vaak zuiniger loopt dan bij koud weer (ervan uitgaande dat je vooral lange stukken rijdt en het opwarm-effect niet echt meetelt). Want: koude lucht heeft een intercooler effect, wat dus voor een beter mengsel zorgt. Toch lopen auto's vaak bij warm weer zuiniger.
Waarom????
Ik weet het antwoord nu eindelijk: koude lucht is dikker en zorgt voor meer weerstand waardoor de auto onzuiniger loopt!
Volgens mij is koude lucht niet 'dikker'. De luchtdichtheid van koude lucht is juist groot (dus er passen meer lucht moleculen in een bepaalde ruimte (of bedoelde je dit met 'dikker'?)) en bij warme lucht zullen de lucht moleculen sneller bewegen, zodat er dus minder moleculen in een bepaalde ruimte passen. Dit zou kunnen betekenen dat de auto dus minder lucht/brandstof zou comprimeren omdat er nu minder in de cilinder wordt geperst, en dus zuiniger zou gaan lopen. Ook is het zo dat warme lucht meer energie 'in' zich heeft (de energie welke de lucht moleculen zo snel laat bewegen) wat volgens mij ook duid op het zuiniger gaan rijden van een auto. Eigenlijjk zou het dan dus zo moeten zijn dat in koud weer je zuiniger zou kunnen rijden. Dit is dus niet zo, want je blok is nog niet op zijn werk temperatuur. Alle onderdelen zoals zuigers en cilinders zijn nog niet optimaal aan het afdichten. De olie is nog dik. Hierdoor heeft de motor dus ook weer meer weerstand wat meer energie kost wat dus brandstof kost. In de zomer bij warmer weer zal dit 'iets' minder zijn, doordat je blok toch al zo'n +-25 graden warmer is.