30 July 2015, 14:53
Ik heb een tijdje een '79-er 240 gehad naast mijn '91-er 240 die ik al 4 jaar heb. Met een vroege 240 trek je meer bekijks en verschijnt er eerder een grijns op je gezicht. Er zit een lekkere carburateurroffel in die bij een injectieblok wel een beetje ontbreekt. Maar in de late 240 voel ik me toch veel meer op mijn gemak. Het voelt voor mij allemaal net wat beter aan, het roest minder en het is een stuk zuiniger en comfortabeler. Wat betreft het onderhoud, dat is bij zowel vroege als late 240's hartstikke makkelijk, temeer omdat je in de hoeveelheid beschikbare onderdelen bijna verdrinkt. Ga wel voor een goede garage en het liefst een specialist, want veel bedrijven (tot de Volvodealer aan toe!) hebben de neiging 16-jarige stagiairs aan je Volvo te laten knutselen, 'omdat dat toch allemaal oud en simpel is'. Het enige echt grote verschil is wat sensoren, die vaak nog wel goed door te meten en te vervangen zijn. Wat ik wel heb ervaren is dat een vroege meer aandacht nodig heeft dan een late. Ga je voor pure beleving, rijdt je weinig kilometers en wil je iets opvallends, neem dan een vroege. Ga je voor minder onderhoud, meer gemak en een moderner gevoel, neem dan een late. Die heb ik zoals ik al zei 4 jaar geleden gekocht voor een wegwerpbedrag. Een van mijn beste aankopen ooit, aangezien ik er al naar minstens 20 landen mee ben geweest zonder problemen.