30 July 2015, 08:01
Ik ben al een tijdje naar het kijken voor een 240 estate. Vind het al mijn hele leven een prachtige auto.
Doordat ik niet zelf kan sleutelen was ik er altijd van uitgegaan dat een 240 geen geschikte auto voor mij
zou zijn. Nadat mijn Citroen Xsara niet door de APK kwam en er weer een dikke rekening in het verschiet lag
heb ik besloten geen 'wegwerp' auto's meer te willen. Ik wil een auto die ik echt mooi vind en waar ik heeeeel lang
mee kan doen. Bovendien wil ik graag leren de eenvoudige klusjes aan de auto zelf te doen.
Dus begint de grote zoektocht. En best een moeilijke aangezien ik weinig logica zie in de prijzen voor een 240.
De mooiste 240 vind ik een late 240 in het donkergrijs. En dan niet de polar. Ik wil zo min mogelijk electronica,
gewoon raamslingers, geen airco etc. Ik rijd niet veel, max 5000 per jaar.
Tot ik besefte dat een vroege 240 binnen enkele jaren belastingvrij is. Door mijn anarchistische instelling vind ik het
prettig minder gebonden te zijn aan de overheid, op alle manieren en het bespaarde geld kan rechtstreeks in
onderhoud.
Dus nu komt de vraag (sorry voor de lange introductie): zijn er kwalitatief grote verschillen tussen een 240 uit bijvoorbeeld
1979 en 1993? Ik heb begrepen dat latere meer electronica hebben. En hoe is het met onderdelen? Zijn onderdelen
universeel uitwisselbaar door alle jaren? Maakt het qua sleutelen veel uit, kan een gemiddelde universele garage ook een
vroege 240 aan?
Doordat ik niet zelf kan sleutelen was ik er altijd van uitgegaan dat een 240 geen geschikte auto voor mij
zou zijn. Nadat mijn Citroen Xsara niet door de APK kwam en er weer een dikke rekening in het verschiet lag
heb ik besloten geen 'wegwerp' auto's meer te willen. Ik wil een auto die ik echt mooi vind en waar ik heeeeel lang
mee kan doen. Bovendien wil ik graag leren de eenvoudige klusjes aan de auto zelf te doen.
Dus begint de grote zoektocht. En best een moeilijke aangezien ik weinig logica zie in de prijzen voor een 240.
De mooiste 240 vind ik een late 240 in het donkergrijs. En dan niet de polar. Ik wil zo min mogelijk electronica,
gewoon raamslingers, geen airco etc. Ik rijd niet veel, max 5000 per jaar.
Tot ik besefte dat een vroege 240 binnen enkele jaren belastingvrij is. Door mijn anarchistische instelling vind ik het
prettig minder gebonden te zijn aan de overheid, op alle manieren en het bespaarde geld kan rechtstreeks in
onderhoud.
Dus nu komt de vraag (sorry voor de lange introductie): zijn er kwalitatief grote verschillen tussen een 240 uit bijvoorbeeld
1979 en 1993? Ik heb begrepen dat latere meer electronica hebben. En hoe is het met onderdelen? Zijn onderdelen
universeel uitwisselbaar door alle jaren? Maakt het qua sleutelen veel uit, kan een gemiddelde universele garage ook een
vroege 240 aan?