31 May 2015, 16:14
Hier ook een 245 van 1993 met 2.3(LPG)motor en 1600kg trekgewicht.
Mooi hoog, de meeste vergelijkbare auto's van toen halen dat bij lange na niet.
Dit heeft alles te maken met de mate van grip op de aangedreven as waarin een achterwielaangedreven voertuig altijd in het voordeel is te opzichte van een voorwielaandrijver - wat de meeste auto's in west-europa nu eenmaal zijn. Dit komt door het omgekeerde-duik-effect wat je bij remmen hebt - in plaats van met de neus naar de grond te duiken, wordt de neus van de auto opgetild bij optrekken. Hierdoor ontstaat meer druk op de achteras, waardoor een voorwielaandrijver zal gaan spinnen, en een achterwielaandrijver dit punt pas bereikt bij een veel grotere wrijving (=meer grip)
Dit is ook precies wat de RDW in beeld brengt bij de hiervoor omschreven procedure's: Heb je te weinig tractie om een bepaalde last de berg op te zeulen, dan kun je dat natuurlijk niet goedkeuren.
Hoe er exemplaren aan 1900kg komen begrijp ik echter ook niet helemaal. Het verschil tussen de 1500 en 1600 is meestal iets wat bij een importeur of fabrikant vandaan komt, immers: hoe hoger het trekgewicht, hoe beter de auto verkoopbaar is. Waarschijnlijk is de typegoedkeuring hier op enig moment op afgestemd.
Mooi hoog, de meeste vergelijkbare auto's van toen halen dat bij lange na niet.
Dit heeft alles te maken met de mate van grip op de aangedreven as waarin een achterwielaangedreven voertuig altijd in het voordeel is te opzichte van een voorwielaandrijver - wat de meeste auto's in west-europa nu eenmaal zijn. Dit komt door het omgekeerde-duik-effect wat je bij remmen hebt - in plaats van met de neus naar de grond te duiken, wordt de neus van de auto opgetild bij optrekken. Hierdoor ontstaat meer druk op de achteras, waardoor een voorwielaandrijver zal gaan spinnen, en een achterwielaandrijver dit punt pas bereikt bij een veel grotere wrijving (=meer grip)
Dit is ook precies wat de RDW in beeld brengt bij de hiervoor omschreven procedure's: Heb je te weinig tractie om een bepaalde last de berg op te zeulen, dan kun je dat natuurlijk niet goedkeuren.
Hoe er exemplaren aan 1900kg komen begrijp ik echter ook niet helemaal. Het verschil tussen de 1500 en 1600 is meestal iets wat bij een importeur of fabrikant vandaan komt, immers: hoe hoger het trekgewicht, hoe beter de auto verkoopbaar is. Waarschijnlijk is de typegoedkeuring hier op enig moment op afgestemd.
Onbetwist bandenspecialist.