Nog even over de spaghetti;
Hier de verschillen tussen de kabelboom van een 240 en 740, beide LH2.4. De 740 boom is van 1990 de 240 boom van '93 oid.
![[Afbeelding: 20150417_121913_zpsqqofz4ff.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/20150417_121913_zpsqqofz4ff.jpg)
Zoals je kan zien is de 740 kabel boom zowel in gewicht als het aantal draden een stuk flinker. Sowieso bleek dat ik hem eigenlijk helemaal zou moeten openknippen om alle overbodige bedrading eruit te halen. Daarnaast zijn de elementen als eindtrap, LMM net op een andere plek gesitueerd dus ook de lengte was niet ideaal. En dan gaat de 740 boom ook nog eens zowel links als rechts de cabine in en onder het dash (zekeringkast) is het een grote spaghetti. Dus toch veel eenvoudiger om een koudestart injector toe te voegen aan de 240 kabelboom.
Het is vrij makkelijk om een connectortje in de grote ECUstekker erbij te prikken. De positie voor de koudestart injector was nog vrij, en dan klik je hem er zo in. Die connectors/pinnetjes worden vrijwel overal in de 740 kabelboom gebuikt en ook de vochtbestendige schuifstekkers voor op de injector zitter er voldoende op. Dus zo gepiept. Heb er helaas geen plaatjes van gemaakt. Zal ik nog wel even doen voor de liefhebbers. Hier de "nieuwe" koude startinjector stekker.
![[Afbeelding: 20150416_224615_zpsot5hbnxn.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/20150416_224615_zpsot5hbnxn.jpg)
De kleur van de bedrading klopt hier nog niet, aangezien ik keuze genoeg had heb ik kleuren gekozen die het meeste in de buurt kwamen.
Voor de zekerheid na het "ophangen" van de kabelboom in de beugeltjes, de heleboom nog doorgemeten. Alles in orde
.
Ook de keerringen van de krukas en hulpas vervangen en ook de pakking van de plaat van de plaat waar ze in zitten.
Voor de liefhebber s verschil tussen "huismerk" en origineel volvo.
Ik denk dat ik morgen de nokkenas nog omwissel (M eruit, VX3 erin) en dan is de motor volgens mij wel klaar. O ja moet de temp sensor voor het dash nog even verwisselen (er zit nu nog een 740 versie in, die heeft een ander soort connector). Ik had er een stuk of 3 liggen, even kijken welke er ook alweer in hoort.
Aan de auto moet nog wel wat gebeuren;
Ik las in de topics van De Blauwe van Dennis en ook bij Arno, dat de moderne schutbordplaat niet in een oud model past.
Dus dan moet ik de mijne nog voorzien van een rond gat van 54mm en de beugels overzetten.
Er moet nog een moderne benzinetank onder en ook de brandstoftank+filter moet nog opgehangen worden (en aangeschaft).
Wat betreft leidingen kan ik volgens mij de huidige voor een groot deel hergebruiken, maar dat moet ik nog even bekijken.
LPG heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht...:der: Ja opzich wel, ik wil ook wel zo'n pools systeem, of anders tijdelijk de huidige verdamper + een ouderwets mengstuk in het inlaat traject hangen (geen idee of dat kan)...
Dopski schreef:Qua vorm wel natuurlijk, maar hij mist een aansluiting voor de koude startinjector en heeft een andere aansluiting voor de temp sensor, de 240 heeft een eenvoudig schuifstekkertje (je ziet de 740 stekker op het blok nog net zitten op de foto). Aangezien de motor, computers en kabelboom bij elkaar horen leek me handig om dat zo te houden.
Mocht het lastig blijken, ga ik de 240 boom wel gebruiken, maar dan moet de 740 boom alsnog geofferd worden om de bedrading van de koudestartinjector te krijgen.
Linkje naar andere bekabelingstopic...
http://volvolvo.nl/threads/17282-LH-2-4-...-jaar-type
Hier de verschillen tussen de kabelboom van een 240 en 740, beide LH2.4. De 740 boom is van 1990 de 240 boom van '93 oid.
![[Afbeelding: 20150417_121807_zps467cb4cn.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/20150417_121807_zps467cb4cn.jpg)
![[Afbeelding: 20150417_121913_zpsqqofz4ff.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/20150417_121913_zpsqqofz4ff.jpg)
Zoals je kan zien is de 740 kabel boom zowel in gewicht als het aantal draden een stuk flinker. Sowieso bleek dat ik hem eigenlijk helemaal zou moeten openknippen om alle overbodige bedrading eruit te halen. Daarnaast zijn de elementen als eindtrap, LMM net op een andere plek gesitueerd dus ook de lengte was niet ideaal. En dan gaat de 740 boom ook nog eens zowel links als rechts de cabine in en onder het dash (zekeringkast) is het een grote spaghetti. Dus toch veel eenvoudiger om een koudestart injector toe te voegen aan de 240 kabelboom.
Het is vrij makkelijk om een connectortje in de grote ECUstekker erbij te prikken. De positie voor de koudestart injector was nog vrij, en dan klik je hem er zo in. Die connectors/pinnetjes worden vrijwel overal in de 740 kabelboom gebuikt en ook de vochtbestendige schuifstekkers voor op de injector zitter er voldoende op. Dus zo gepiept. Heb er helaas geen plaatjes van gemaakt. Zal ik nog wel even doen voor de liefhebbers. Hier de "nieuwe" koude startinjector stekker.
![[Afbeelding: 20150416_224615_zpsot5hbnxn.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/20150416_224615_zpsot5hbnxn.jpg)
De kleur van de bedrading klopt hier nog niet, aangezien ik keuze genoeg had heb ik kleuren gekozen die het meeste in de buurt kwamen.
Voor de zekerheid na het "ophangen" van de kabelboom in de beugeltjes, de heleboom nog doorgemeten. Alles in orde

Ook de keerringen van de krukas en hulpas vervangen en ook de pakking van de plaat van de plaat waar ze in zitten.
![[Afbeelding: 20150416_212716_zpshohe1pfd.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/20150416_212716_zpshohe1pfd.jpg)
Voor de liefhebber s verschil tussen "huismerk" en origineel volvo.
![[Afbeelding: 20150414_220850_zps9uwppk74.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/20150414_220850_zps9uwppk74.jpg)
Ik denk dat ik morgen de nokkenas nog omwissel (M eruit, VX3 erin) en dan is de motor volgens mij wel klaar. O ja moet de temp sensor voor het dash nog even verwisselen (er zit nu nog een 740 versie in, die heeft een ander soort connector). Ik had er een stuk of 3 liggen, even kijken welke er ook alweer in hoort.
Aan de auto moet nog wel wat gebeuren;
Ik las in de topics van De Blauwe van Dennis en ook bij Arno, dat de moderne schutbordplaat niet in een oud model past.
Dus dan moet ik de mijne nog voorzien van een rond gat van 54mm en de beugels overzetten.
Er moet nog een moderne benzinetank onder en ook de brandstoftank+filter moet nog opgehangen worden (en aangeschaft).
Wat betreft leidingen kan ik volgens mij de huidige voor een groot deel hergebruiken, maar dat moet ik nog even bekijken.
LPG heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht...:der: Ja opzich wel, ik wil ook wel zo'n pools systeem, of anders tijdelijk de huidige verdamper + een ouderwets mengstuk in het inlaat traject hangen (geen idee of dat kan)...