31 March 2015, 14:35
vaag koelprobleem..
de voorgeschiedenis..
uit Zweden komen rijden met een verstopt overloop-tuutje, dus hij kon de overdruk niet kwijt via de juiste weg, dat werd in geen speciale volgorde radiateurdoprubber, pomprubbers en achteraf ook ergens in of aan de kachel.
Toen meteen de radiateur gewisseld voor een goed functionerende. Rubber van de vuldop herstelt en de pomp inclusief de rubbers vervangen. Da's allemaal goed. Wat ie wel doet is vanaf koud soms doorlopen tegen het rood en kortstondig bijna koken, en dus, omdat ie dat nu kan, er onder de kap een bende van maken, een dampgordijn leggen voor het achteropkomend verkeer, om vervolgens snel terug te lopen naar normaal en zoals het heurt netjes de hele dag daar te blijven, ook na enkele uren weer starten..
Zo gooit ie er dus steeds koelwater uit. Zaterdag voor de zekerheid de thermostaat vervangen, maar tot mijn verbazing doet ie dus vandaag precies hetzelfde.. ergo, de oude is ook nog goed, maar hij kookt nog steeds kortstondig.
Aangezien de vorige, vorige eigenaar waarschijnlijk koelmiddel te duur vond, is er (te) veel water ingegaan, waardoor het koelwater roestbruin wordt en blijft, ook naa regelmatig te hebben bij gevuld. Vraag ik me af of het residu in het systeem voldoende is om de thermostaat te 'verstoppen', en bij te veel opwarming losschiet en vervolgens gewoon z'n werk gaat doen.
De continue roestvorming in het systeem wijdt ik aan de aangetaste ijzeren buis in de kop die z'n beste tijd gehad heeft door het water gebruik ipv iets dat conserveert..
de voorgeschiedenis..
uit Zweden komen rijden met een verstopt overloop-tuutje, dus hij kon de overdruk niet kwijt via de juiste weg, dat werd in geen speciale volgorde radiateurdoprubber, pomprubbers en achteraf ook ergens in of aan de kachel.
Toen meteen de radiateur gewisseld voor een goed functionerende. Rubber van de vuldop herstelt en de pomp inclusief de rubbers vervangen. Da's allemaal goed. Wat ie wel doet is vanaf koud soms doorlopen tegen het rood en kortstondig bijna koken, en dus, omdat ie dat nu kan, er onder de kap een bende van maken, een dampgordijn leggen voor het achteropkomend verkeer, om vervolgens snel terug te lopen naar normaal en zoals het heurt netjes de hele dag daar te blijven, ook na enkele uren weer starten..
Zo gooit ie er dus steeds koelwater uit. Zaterdag voor de zekerheid de thermostaat vervangen, maar tot mijn verbazing doet ie dus vandaag precies hetzelfde.. ergo, de oude is ook nog goed, maar hij kookt nog steeds kortstondig.
Aangezien de vorige, vorige eigenaar waarschijnlijk koelmiddel te duur vond, is er (te) veel water ingegaan, waardoor het koelwater roestbruin wordt en blijft, ook naa regelmatig te hebben bij gevuld. Vraag ik me af of het residu in het systeem voldoende is om de thermostaat te 'verstoppen', en bij te veel opwarming losschiet en vervolgens gewoon z'n werk gaat doen.
De continue roestvorming in het systeem wijdt ik aan de aangetaste ijzeren buis in de kop die z'n beste tijd gehad heeft door het water gebruik ipv iets dat conserveert..