Dat verkeerd valt wel mee. De panhard stang heeft zo'n lengte en hangt onder zo'n hoek onder de auto, dat deze de minste uitwijking geeft over de gehele in- en uitveerhoogte. Zal een tangensfunctie zijn of zoiets onmogelijks, met als uitkomst iets van max. 1 cm links en recht verschuiving vd achteras. Die van Volvo waren wel zo slim dat ze achteras zo ophingen dat-ie 99% vd tijd in het midden zit.
ALs je permanent verhoogt/laagt/hardere veren monteert verander je de veerweg, maar niet het 'bereik' van de panhard stang. Feitelijk verklein je de veerweg en de links/rechts uitslag van de as en wordt het rijgedrag voorspelbaarder (nog voorspelbaarder, kan dat?).
Het opzij duwen vd as kan misschien wat ophangrubbers scheefachtig belasten, en misschien veert de veer ook anders als-ie iets schuin staat. Ach het zal wel ergens goed voor zijn, als je extreem hard, bochtig en verlaagd over een hobbel gaat.
Ik citeer in een luie bui: y = SQR( x^2 + verlaging in mm^2 ) http://www.locostbuilders.co.uk/viewthre...?tid=16353
Voor 30 mm verlaging:
y=new length of panhard rod in mm
x= original length of panhard rod in mm
SQR = square root
^2 = squared (raised to power of 2).
e.g if the rod was 1000mm long:
SQR(1000^2 + 30^2) = 1000.45mm
Only half a mm longer, and certainly not worth bothering with. The shorter the panhard rod, the bigger the difference will be.
ALs je permanent verhoogt/laagt/hardere veren monteert verander je de veerweg, maar niet het 'bereik' van de panhard stang. Feitelijk verklein je de veerweg en de links/rechts uitslag van de as en wordt het rijgedrag voorspelbaarder (nog voorspelbaarder, kan dat?).
Het opzij duwen vd as kan misschien wat ophangrubbers scheefachtig belasten, en misschien veert de veer ook anders als-ie iets schuin staat. Ach het zal wel ergens goed voor zijn, als je extreem hard, bochtig en verlaagd over een hobbel gaat.
Ik citeer in een luie bui: y = SQR( x^2 + verlaging in mm^2 ) http://www.locostbuilders.co.uk/viewthre...?tid=16353
Voor 30 mm verlaging:
y=new length of panhard rod in mm
x= original length of panhard rod in mm
SQR = square root
^2 = squared (raised to power of 2).
e.g if the rod was 1000mm long:
SQR(1000^2 + 30^2) = 1000.45mm
Only half a mm longer, and certainly not worth bothering with. The shorter the panhard rod, the bigger the difference will be.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969