12 February 2015, 10:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 February 2015, 11:10 door Marc1970.)
Kijk om te beginnen welke kant de grondplaat opgaat. De rotor draait tegen de klok in, dus grondplaat klok mee is vervroeging, tegen de klok is verlating.
De relatie vacuum-rpm is niet zoals verwacht (en ik snap het ook niet helemaal) omdat er meestal zgn. 'ported vacuum' gebruikt wordt. Dat is een vacuum aansluiting vóór de gasklep, die volgens mij reageert op de hoeveelheid lucht die voorbij komt. Meer op basis van de reeele motorbelasting dus.
Daarmee beweegt het verdeler-vacuum tegen het vacuum in de inlaat in, bij veel vermogen (op volle toeren en gasklep 1/2-3/4 open, snelweg) is er weinig vacuum in de inlaat, maar veel in de 'ported vacuum' aansluiting. Je krijgt dan opgeteld mechanische vervroeging en vacuum. Laat je het gas los, blijft het mech. vervroeging nog hetzelfde maar het vacuum zakt (stijgt in de inlaat), totale vervroeging zakt.
Bij stationair is de gasklep zo goed als dicht en krijgt de verdeler geen vacuumvervroeging. Wiki vindt er dit van: http://en.wikipedia.org/wiki/Ignition_ti...ng_advance
De B20A wordt afgesteld bij 1500 rpm met de vacuumlijn los, dus puur op de mechanische vervroeging. De B20B heeft de verdeler-vacuum aansluiting op een andere plek (ws. inlaatvacuum) dus die heeft verlating in de verdeler om in grote lijnen hetzelfde effect te krijgen. Waarom Volvo dit zo omgekeerd heeft gemaakt om hetzelfde te bereiken snap ik ook niet.
Waar heeft jouw B30 de aansluiting voor verdeler vacuum?
Ik begrijp het zo dat vacuumvervroeging/verlating niet helemaal nodig is (mech vervroeging doet het grote werk, meer rpm betekent gewoon dat de vonk eerder moet komen), maar er een mooier en schoner lopende motor van maakt. Op willekeurige momenten stilvallen lijkt me geen gevolg van vacuumvervroeging.
De relatie vacuum-rpm is niet zoals verwacht (en ik snap het ook niet helemaal) omdat er meestal zgn. 'ported vacuum' gebruikt wordt. Dat is een vacuum aansluiting vóór de gasklep, die volgens mij reageert op de hoeveelheid lucht die voorbij komt. Meer op basis van de reeele motorbelasting dus.
Daarmee beweegt het verdeler-vacuum tegen het vacuum in de inlaat in, bij veel vermogen (op volle toeren en gasklep 1/2-3/4 open, snelweg) is er weinig vacuum in de inlaat, maar veel in de 'ported vacuum' aansluiting. Je krijgt dan opgeteld mechanische vervroeging en vacuum. Laat je het gas los, blijft het mech. vervroeging nog hetzelfde maar het vacuum zakt (stijgt in de inlaat), totale vervroeging zakt.
Bij stationair is de gasklep zo goed als dicht en krijgt de verdeler geen vacuumvervroeging. Wiki vindt er dit van: http://en.wikipedia.org/wiki/Ignition_ti...ng_advance
De B20A wordt afgesteld bij 1500 rpm met de vacuumlijn los, dus puur op de mechanische vervroeging. De B20B heeft de verdeler-vacuum aansluiting op een andere plek (ws. inlaatvacuum) dus die heeft verlating in de verdeler om in grote lijnen hetzelfde effect te krijgen. Waarom Volvo dit zo omgekeerd heeft gemaakt om hetzelfde te bereiken snap ik ook niet.
Waar heeft jouw B30 de aansluiting voor verdeler vacuum?
Ik begrijp het zo dat vacuumvervroeging/verlating niet helemaal nodig is (mech vervroeging doet het grote werk, meer rpm betekent gewoon dat de vonk eerder moet komen), maar er een mooier en schoner lopende motor van maakt. Op willekeurige momenten stilvallen lijkt me geen gevolg van vacuumvervroeging.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

