11 February 2015, 13:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 February 2015, 13:54 door Marc1970.)
Download het B20A handboek ergens. Of hier staan de stappen: http://www.volvo-classic.com/amazon/tech...ndwielen-1
Onofficieel kan het ook langs de kant vd weg met hamer, een lap en schroevedraaiers. Het enige onmisbare is een enorme ringsleutel maat 36-37 (dat is officieel 1 7/16 inch). Haal alles weg tot je het ding ziet zitten, blokkeer ze met een lap, draai de moer wat los, tik de nokkenas een paar mm (niet meer!!!) naar achter, wrik het wiel eraf, duw het nieuwe/2ehands spul erop, tik ZACHTJES wat verder tot je de draad weer ziet, draai de moer aan (130-150 Nm, dat is best veel) tot het wiel op z'n plek zit. Knip een carterpakking van kartonnen doos, en plak alles dicht met vloeibare pakking. Laat het stalen wiel zitten.
Eigenlijk moet je een momentsleutel, blokkeerspul en allerlei trekkers hebben natuurlijk, en 2 nieuwe tandwielen, pakkingen etc. Er zijn mensen die vinden dat 130-150 Nm vragen om een afgebroken nokkenas-uiteinde is, maar dat staat zo in de boekjes en ws. zijn hun nokkenassen gewoon slechte namaaksels.
De reden dat je de nokkenas niet te ver naar achter mag slaan is dat je dan een afdichting achterop het blok losslaat, of hem zelfs uit het blok slaat en dan heb je ineens een hoop losse onderdelen en werk erbij.
En controleer de opbrengst van het messing sproeiertje schuin boven de tandwielen.
Ik heb al eens een tweedehands iets versleten tandwiel gemonteerd, geen 'oh wat is mijn motor stil ineens' ervaring, maar het werkt gewoon. Hier nog iemand die het redelijk netjes doet: http://volvo-122s.blogspot.nl/2012/09/fi...-gear.html
Onofficieel kan het ook langs de kant vd weg met hamer, een lap en schroevedraaiers. Het enige onmisbare is een enorme ringsleutel maat 36-37 (dat is officieel 1 7/16 inch). Haal alles weg tot je het ding ziet zitten, blokkeer ze met een lap, draai de moer wat los, tik de nokkenas een paar mm (niet meer!!!) naar achter, wrik het wiel eraf, duw het nieuwe/2ehands spul erop, tik ZACHTJES wat verder tot je de draad weer ziet, draai de moer aan (130-150 Nm, dat is best veel) tot het wiel op z'n plek zit. Knip een carterpakking van kartonnen doos, en plak alles dicht met vloeibare pakking. Laat het stalen wiel zitten.
Eigenlijk moet je een momentsleutel, blokkeerspul en allerlei trekkers hebben natuurlijk, en 2 nieuwe tandwielen, pakkingen etc. Er zijn mensen die vinden dat 130-150 Nm vragen om een afgebroken nokkenas-uiteinde is, maar dat staat zo in de boekjes en ws. zijn hun nokkenassen gewoon slechte namaaksels.
De reden dat je de nokkenas niet te ver naar achter mag slaan is dat je dan een afdichting achterop het blok losslaat, of hem zelfs uit het blok slaat en dan heb je ineens een hoop losse onderdelen en werk erbij.
En controleer de opbrengst van het messing sproeiertje schuin boven de tandwielen.
Ik heb al eens een tweedehands iets versleten tandwiel gemonteerd, geen 'oh wat is mijn motor stil ineens' ervaring, maar het werkt gewoon. Hier nog iemand die het redelijk netjes doet: http://volvo-122s.blogspot.nl/2012/09/fi...-gear.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

