3 May 2006, 08:20
Heren (en meelezende dames),
Die cataloguswaarde voor de verzekering is van belang, zoals eerder al vermeld, bij de casco verzekering.
MAAR dat is een standaard rekentabel die alleen maar reëel is voor jonge auto's (tot 5 jaar oud).
Want in geval van schade wordt er namelijk op dagwaarde gerkend en eventueel uitbetaald. Stel dat je geliefde (de Volvo dus) schade heeft. Herstel kost 3000 euri. En de verzekering zegt dat ie nog maar 2500 waard is. Dan ie ie in verzekeringstermen "total loss". Dus krijg je 2500 euro en mag je je wagen inleveren.
Daarom is het bijna noodzaak om bij een auto ouder dan 10 jaar die meer dan alleen WA verzekerd is, een erkend taxatierapport te hebben. En een verzekeraar die uitkeert op basis van het taxatierapport. Met kreten als "vervangingswaarde" en "taxatiewaarde" in de voorwaarden en niet dagwaarde en catalogusprijs.
Als het om een verzekering gaat is de oorspronkelijke nieuwprijs voor onze wagens niet meer interessant.
Die cataloguswaarde voor de verzekering is van belang, zoals eerder al vermeld, bij de casco verzekering.
MAAR dat is een standaard rekentabel die alleen maar reëel is voor jonge auto's (tot 5 jaar oud).
Want in geval van schade wordt er namelijk op dagwaarde gerkend en eventueel uitbetaald. Stel dat je geliefde (de Volvo dus) schade heeft. Herstel kost 3000 euri. En de verzekering zegt dat ie nog maar 2500 waard is. Dan ie ie in verzekeringstermen "total loss". Dus krijg je 2500 euro en mag je je wagen inleveren.
Daarom is het bijna noodzaak om bij een auto ouder dan 10 jaar die meer dan alleen WA verzekerd is, een erkend taxatierapport te hebben. En een verzekeraar die uitkeert op basis van het taxatierapport. Met kreten als "vervangingswaarde" en "taxatiewaarde" in de voorwaarden en niet dagwaarde en catalogusprijs.
Als het om een verzekering gaat is de oorspronkelijke nieuwprijs voor onze wagens niet meer interessant.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo