15 August 2014, 00:30
Weer een kleine update. Weinig spannends gesleuteld. Eigenlijk niet sinds de laatste update.
Ben wel lekker op vakantie geweest, wederom met de 242. Dit keer wat dichterbij dan de vorige jaren (Kroatië), dit jaar weer eens Frankrijk bezocht; Normandië, Bretagne/Vendee Ile d'Oreon en Auvergne/Pui de Dôme. Verrassend weinigoldtimers gezien, wel een Nederlander in een oude Mercedes, en wat volkswagencampertjes. Bij Mont st Michel viel mijn oog op een 245 die op een achteraf weggetje stond. Geniaal idee want de aangewezen parkeerplaats had een toeristisch tarief. Dus daar gebroederlijk bij gezet, maar dat is zon beetje de enige nederlandse rwd volvo die ik heb gezien. Ondanks dat de fransen weinig volvo-minded zijn, wel een aantal franse 240's gezien. Leuk om te zien dat de 240rijdende fransoos toch wel iets heeft met het Zweedse merk, ondanks hun rokende 245DDD* groeten ze je hartelijk toe.
Aangezien we elk jaar spullen in de auto heb liggen die ik ongebruikt weer uitpak ben ik dit jaar wat selectiever geweest. Al met al was het alsnog een grote berg troep die in de hal stond te wachten. Als sjef-inpakker zorg ik ervoor dat alles meegaat; zware spullen zo veel mogelijk laag en tussen de wielen. Achterin de koelkast, kan je er op tussenstops makkelijk bij. De tent is een mega groot pakket en ligt achter ons op de grond evenals de gastank (campinggaz), op de achterbank kleding enzo en in de kofferbak de koelkast en de kampeermeuk. Maar toen ik het laatste kratje in de auto zette had ik nog plek ter grootte van een krat bier. Best netjes voor een "coupe" :wink:.
Hierdoor was het lekker sturen op bochtige weggetjes, stond de auto niet op "standje Marrakech" (komt ook door de achterschokdempers met hulperen) en was er plek over voor proviand op de terugweg. In mijn herinnering was het stuk tot aan Normandië zo goed als tolvrij. Maar we waren bijna evenveel kwijt aan brandstof dan aan tol. Ok, ik overdrijf lichtelijk maar ik vond het een mooi excuus om lekker binnendoor te crossen, dus heerlijk kunnen sturen.
Kortom de 242 heeft zich keurig gedragen en zich wederom bewezen als fijne vakantieauto. Technisch ook weinig te klagen, maar; Bij stilstaan wilde het stationairtoerental soms weleens wegzakken. Hij sloeg gelukkig niet af, maar dat was maar net aan. De toerenteller kon het soms amper registreren. Daarentegen rook het op die momenten aardig naar LPG. Met de hand (choke) of voet (gaspedaal) was de motor gelukkig prima aan de praat te houden maar handig is anders.
Zodra ik tegen de verdamper bonkte ging het toerental weer omhoog. Dus daar zal vuiligheid inzitten oid. Ik heb nog geprobeerd sludge af te tappen maar daar kwam niets uit. Er zit nu een redelijk recente verdamper in. Maar ik heb een zo goed als nieuwe OMVL verdamper liggen die ik begin van het jaar had gekocht toen iedereen zgan lpg installaties ging uitbouwen.
Volgens mij is het makkelijker om de nieuwe verdamper erin te zetten dan de huidige eruit te halen/reviseren en weer terug te bouwen. Bovendien lees ik wel goede ervaringen met die OMVL verdampers.
Maar goed een showroom zonder plaatjes is natuurlijk geen showroom:
242 au camping:
![[Afbeelding: anno_24072014561_zps9c491060.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/anno_24072014561_zps9c491060.jpg)
samen met een 245 op de alternatieve parkeerplaats:
![[Afbeelding: anno_28072014566_zps082376d4.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/anno_28072014566_zps082376d4.jpg)
Gave bunkers en je kan lekker door de duinen rijden met de auto:
![[Afbeelding: anno_IMG_0028_zps9b26aa75.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/anno_IMG_0028_zps9b26aa75.jpg)
Na regen komt zonneschijn:
![[Afbeelding: 09082014575_zpsa97c4063.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/09082014575_zpsa97c4063.jpg)
Bandenspanning is goed om in de gaten te houden. In Fr heb je ouderwets werkende pompen; aankoppelen en je ziet je bandenspanning. Door op + of - te drukken kan je er lucht in of uit laten lopen. Die RV was nog precies 2,3 dus daar hoefde mi niets bij. Toch was blijkbaar het ventiel open blijven staan. De volgende ochtend was de band zo plat als een dubbeltje.
![[Afbeelding: 20140810_112144_zps7c26af69.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/20140810_112144_zps7c26af69.jpg)
Met reservewiel naar volgende kampeerplaats gereden, daar bij een benzinestation het gewone wiel weer opgepompt, geen gesis een ook de volgende dag nog hard. Ook na 1500km. vreemd.
Best weg geinig:
![[Afbeelding: 20140810_113535_zpsc5480696.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/20140810_113535_zpsc5480696.jpg)
De teller heeft ook een klein jubileum gevierd:
![[Afbeelding: IMG_0065_zps977d348e.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/IMG_0065_zps977d348e.jpg)
En voor de boekhouders onder ons.
Afstand incl veel dagtochtjes: 3.970 km
verbruik lpg (3711,4km): 1:8,6 (Vmax+10)
gunstigste verbruik: 1:9,5 (eerste stuk snelweg NL&BE)
ongunstigste verbruik: 1:7,5 (kortere ritjes en in bergen)
â¬/km (lpg):9,5ct (lpg is in frankrijk best duur, in NL doe ik 8,6ct/km en meestal is het verbruik dan iets onzuiniger ook)
Olieverbruik: amper meetbaar. (nokkenaskeerring vervangen geslaagd :biggrin
verbruikkoelvoeistof: idem (alle lekjes gevonden blijkbaar)
Owja toch nog even dit; mijn ergeris over de Franse automobilist. Het vreemde gebruik middelste (plakkers) en rechterbaan (nooit) of van de knipperlichten kan ik wel mee leven. En dat ze niet zuinig zijn op hun auto boeit mij ook niet. Maar ik doe gloeiende gloeieiende @#$$@#$ wel voorzichtig met de auto van een ander. Ik werd er af en toe helemaal niet bien van als ik mijn auto moest parkeren tussen al die deukendozen in "naast elkaar" of "visgraat" parkeervakken. En ja ik had mn auto nog expres aan de buitenkant gezet, helemaal langs de kant, toch een iemand die het voormekaar heeft gekregen om zijn deur tegen de mijne aan te SMIJTEN. Dikke V in de bovenkant van mn passagiersdeur, tot op de grondlak, deuk eruit drukken zal een restyler aardig wat spierballen voor nodig hebben. En dat zie je natuurlijk pas de volgende ochtend op de camping. En dat is misschien maar goed ook, want zelfs dan moet ik de neiging onderdrukken om niet een hele rij fransoose gebakjes te voorzien van de vorm van een volvo commando bumper; soort franse vangrail.
Maar goed misschien een teken dat ik de looks van de auto nu eens helemaal moet oppakken (verf voor een nieuwe laag staat alweer even klaar).
*dieseldeukendoos
Ben wel lekker op vakantie geweest, wederom met de 242. Dit keer wat dichterbij dan de vorige jaren (Kroatië), dit jaar weer eens Frankrijk bezocht; Normandië, Bretagne/Vendee Ile d'Oreon en Auvergne/Pui de Dôme. Verrassend weinigoldtimers gezien, wel een Nederlander in een oude Mercedes, en wat volkswagencampertjes. Bij Mont st Michel viel mijn oog op een 245 die op een achteraf weggetje stond. Geniaal idee want de aangewezen parkeerplaats had een toeristisch tarief. Dus daar gebroederlijk bij gezet, maar dat is zon beetje de enige nederlandse rwd volvo die ik heb gezien. Ondanks dat de fransen weinig volvo-minded zijn, wel een aantal franse 240's gezien. Leuk om te zien dat de 240rijdende fransoos toch wel iets heeft met het Zweedse merk, ondanks hun rokende 245DDD* groeten ze je hartelijk toe.
Aangezien we elk jaar spullen in de auto heb liggen die ik ongebruikt weer uitpak ben ik dit jaar wat selectiever geweest. Al met al was het alsnog een grote berg troep die in de hal stond te wachten. Als sjef-inpakker zorg ik ervoor dat alles meegaat; zware spullen zo veel mogelijk laag en tussen de wielen. Achterin de koelkast, kan je er op tussenstops makkelijk bij. De tent is een mega groot pakket en ligt achter ons op de grond evenals de gastank (campinggaz), op de achterbank kleding enzo en in de kofferbak de koelkast en de kampeermeuk. Maar toen ik het laatste kratje in de auto zette had ik nog plek ter grootte van een krat bier. Best netjes voor een "coupe" :wink:.
Hierdoor was het lekker sturen op bochtige weggetjes, stond de auto niet op "standje Marrakech" (komt ook door de achterschokdempers met hulperen) en was er plek over voor proviand op de terugweg. In mijn herinnering was het stuk tot aan Normandië zo goed als tolvrij. Maar we waren bijna evenveel kwijt aan brandstof dan aan tol. Ok, ik overdrijf lichtelijk maar ik vond het een mooi excuus om lekker binnendoor te crossen, dus heerlijk kunnen sturen.
Kortom de 242 heeft zich keurig gedragen en zich wederom bewezen als fijne vakantieauto. Technisch ook weinig te klagen, maar; Bij stilstaan wilde het stationairtoerental soms weleens wegzakken. Hij sloeg gelukkig niet af, maar dat was maar net aan. De toerenteller kon het soms amper registreren. Daarentegen rook het op die momenten aardig naar LPG. Met de hand (choke) of voet (gaspedaal) was de motor gelukkig prima aan de praat te houden maar handig is anders.
Zodra ik tegen de verdamper bonkte ging het toerental weer omhoog. Dus daar zal vuiligheid inzitten oid. Ik heb nog geprobeerd sludge af te tappen maar daar kwam niets uit. Er zit nu een redelijk recente verdamper in. Maar ik heb een zo goed als nieuwe OMVL verdamper liggen die ik begin van het jaar had gekocht toen iedereen zgan lpg installaties ging uitbouwen.
Volgens mij is het makkelijker om de nieuwe verdamper erin te zetten dan de huidige eruit te halen/reviseren en weer terug te bouwen. Bovendien lees ik wel goede ervaringen met die OMVL verdampers.
Maar goed een showroom zonder plaatjes is natuurlijk geen showroom:
242 au camping:
![[Afbeelding: anno_24072014561_zps9c491060.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/anno_24072014561_zps9c491060.jpg)
samen met een 245 op de alternatieve parkeerplaats:
![[Afbeelding: anno_28072014566_zps082376d4.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/anno_28072014566_zps082376d4.jpg)
Gave bunkers en je kan lekker door de duinen rijden met de auto:
![[Afbeelding: anno_IMG_0028_zps9b26aa75.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/anno_IMG_0028_zps9b26aa75.jpg)
Na regen komt zonneschijn:
![[Afbeelding: 09082014575_zpsa97c4063.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/09082014575_zpsa97c4063.jpg)
Bandenspanning is goed om in de gaten te houden. In Fr heb je ouderwets werkende pompen; aankoppelen en je ziet je bandenspanning. Door op + of - te drukken kan je er lucht in of uit laten lopen. Die RV was nog precies 2,3 dus daar hoefde mi niets bij. Toch was blijkbaar het ventiel open blijven staan. De volgende ochtend was de band zo plat als een dubbeltje.
![[Afbeelding: 20140810_112144_zps7c26af69.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/20140810_112144_zps7c26af69.jpg)
Met reservewiel naar volgende kampeerplaats gereden, daar bij een benzinestation het gewone wiel weer opgepompt, geen gesis een ook de volgende dag nog hard. Ook na 1500km. vreemd.
Best weg geinig:
![[Afbeelding: 20140810_113535_zpsc5480696.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/20140810_113535_zpsc5480696.jpg)
De teller heeft ook een klein jubileum gevierd:
![[Afbeelding: IMG_0065_zps977d348e.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/IMG_0065_zps977d348e.jpg)
En voor de boekhouders onder ons.
Afstand incl veel dagtochtjes: 3.970 km
verbruik lpg (3711,4km): 1:8,6 (Vmax+10)
gunstigste verbruik: 1:9,5 (eerste stuk snelweg NL&BE)
ongunstigste verbruik: 1:7,5 (kortere ritjes en in bergen)
â¬/km (lpg):9,5ct (lpg is in frankrijk best duur, in NL doe ik 8,6ct/km en meestal is het verbruik dan iets onzuiniger ook)
Olieverbruik: amper meetbaar. (nokkenaskeerring vervangen geslaagd :biggrin

verbruikkoelvoeistof: idem (alle lekjes gevonden blijkbaar)
Owja toch nog even dit; mijn ergeris over de Franse automobilist. Het vreemde gebruik middelste (plakkers) en rechterbaan (nooit) of van de knipperlichten kan ik wel mee leven. En dat ze niet zuinig zijn op hun auto boeit mij ook niet. Maar ik doe gloeiende gloeieiende @#$$@#$ wel voorzichtig met de auto van een ander. Ik werd er af en toe helemaal niet bien van als ik mijn auto moest parkeren tussen al die deukendozen in "naast elkaar" of "visgraat" parkeervakken. En ja ik had mn auto nog expres aan de buitenkant gezet, helemaal langs de kant, toch een iemand die het voormekaar heeft gekregen om zijn deur tegen de mijne aan te SMIJTEN. Dikke V in de bovenkant van mn passagiersdeur, tot op de grondlak, deuk eruit drukken zal een restyler aardig wat spierballen voor nodig hebben. En dat zie je natuurlijk pas de volgende ochtend op de camping. En dat is misschien maar goed ook, want zelfs dan moet ik de neiging onderdrukken om niet een hele rij fransoose gebakjes te voorzien van de vorm van een volvo commando bumper; soort franse vangrail.
Maar goed misschien een teken dat ik de looks van de auto nu eens helemaal moet oppakken (verf voor een nieuwe laag staat alweer even klaar).
*dieseldeukendoos