5 August 2014, 00:40
Jw240 schreef:Mooi!
Ook interessant om te zien hoe die blokken in elkaar zitten, die 'bedplate' constructie met een gedeeld blok ipv allemaal losse lagerkappen is veel steviger. Ook heel gunstig voor het maken van de oliekanalen. Waar bij andere types blok (zoals een redblock) met een boor van een halve meter lang een oliekanaal gemaakt wordt heb je bij deze blokken gewoon een groef die al tijdens het gieten gemaakt wordt. Goedkoop, makkelijk schoon te maken en een veel groter oliekanaal! Je ziet steeds meer merken dit doen, 10-20 jaar geleden was het iets waar maar weinig fabrikanten mee bezig waren.
Bij de onze hadden de drijfstanglagers ook wat gekke sporen (patroon). Die hebben we nieuw gekocht, was ca 60 euro voor een setje. Niet origineel maar wel hetzelfde merk als ook aan Volvo levert, even vergeten welk merk het is.
ja de constructie ziet er stevig uit. Het enige nadeel is dat je moeilijker een ideale passing kunt maken. Tegenwoordig breken ze vaak de hoofdlagerkappen zodat deze en ideale passing hebben. Om nu heel een onderblok open te breken is niet gemakkelijk. Maar ik ben het er mee eens dat de constructie veel steviger is, en idd heel makkelijk zuiver te maken is. Dit alles scheelt ook tijd in het productie-proces.
Ik ga morgen even nieuwe lagers bestellen. Dan neem ik meteen de krukas mee zodat er met een ervaren oog naar gekeken wordt.