15 July 2014, 12:17
Zo eindelijk mijn diploma automotive engineering binnen dus nu maar eens van mijn vakantie genieten. Ik heb maar meteen mijn schuurtje uitgebreid zodat ik wat meer ruimte heb om te beunen want in een tuinhuis van 2 bij 2 is het niet erg handig sleutelen.
Als eerst de 960 motor uit elkaar getrokken en verschillende dingen uitgeprobeerd en opgemeten om te kijken of alles past.
Door het gebruik van de 960 kop moeten er een aantal kleine dingetjes aangepast worden. Met een beetje geduld en pas en meetwerk zijn combinatie van onderdelen mogelijk om alles passend te maken.
Op het t6 onderblok de water leiding overgezet van de 960 deze zal iets ingekort dienen te worden
![[Afbeelding: Foto-3CQLJRAB-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-3CQLJRAB-D.jpg)
Het volgende probleem wat zich voordeed was een 5mm offset van de 960 nokkenas tandwielen ten opzichte van de t6 distributie.
Door het gebruik van een t6 tandwiel wordt deze offset weer opgeheven. Ik ben nu dus zoekende naar een extra nokkenas tandwiel!
links t6 tandwiel rechts 960 tandwiel.
![[Afbeelding: Foto-4BLNI6NA-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-4BLNI6NA-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-BCJX8ZCA-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-BCJX8ZCA-D.jpg)
Doordat de kop van de 960 ook iets uitsteekt aan de voorzijde moest ik een hoekje pas maken voor de distributierol.
![[Afbeelding: Foto-BJKNHOKW-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-BJKNHOKW-D.jpg)
De boutgaten van het 960 onderblok en het t6 onderblok komen niet overeen dus ik ben genoodzaakt om de beugel en hulpaggregaten van het t6 motorblok te nemen. Hier moest ik wel weer een stuk afsluipen om het thermostaathuis pas te maken.
![[Afbeelding: Foto-ODFJIEQX-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-ODFJIEQX-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-R3JSDSOF-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-R3JSDSOF-D.jpg)
Dit betekend ook dat ik de stuurpomp van de 960 waarbij pomp en reservoir een onderdeel zijn niet kan gebruiken.
Ook maar even het spruitstuk en carterventilatiepotje gepast voor de zekerheid.
![[Afbeelding: Foto-KXGHRK7G-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-KXGHRK7G-D.jpg)
Door het gebruik van de 960 karterpan heb ik een extra aansluiting. Op het t6 carter zit namelijk geen aansluiting. Ik weet nog niet of ik deze ga gebruiken.
![[Afbeelding: Foto-LW7UNIY3-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-LW7UNIY3-D.jpg)
lijstje voor de komende dagen.
- Motorsteunen draad tappen in blok
- Beugel hulpaggregaten verstevigen (lassen)
- Extra nokkenas tandwiel t6
- Carterontluchting?
- Aanvoer en afvoer olie + water voor de turbo in orde maken.
- Kleppen overzetten van t6 in 960 kop
- Heel misschien toch een uitsparing voor de kleppen laten frezen in de zuigers. Deze zitten namelijk wel in de 960 zuigers. Ik wil niet het
riscico nemen dat ze klep en zuiger elkaar raken. Dit moet ik nog even goed bekijken als de kop gereed is.
Vandaag de 960 kop maar eens kaal maken.
Als eerst de 960 motor uit elkaar getrokken en verschillende dingen uitgeprobeerd en opgemeten om te kijken of alles past.
Door het gebruik van de 960 kop moeten er een aantal kleine dingetjes aangepast worden. Met een beetje geduld en pas en meetwerk zijn combinatie van onderdelen mogelijk om alles passend te maken.
Op het t6 onderblok de water leiding overgezet van de 960 deze zal iets ingekort dienen te worden
![[Afbeelding: Foto-3CQLJRAB-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-3CQLJRAB-D.jpg)
Het volgende probleem wat zich voordeed was een 5mm offset van de 960 nokkenas tandwielen ten opzichte van de t6 distributie.
Door het gebruik van een t6 tandwiel wordt deze offset weer opgeheven. Ik ben nu dus zoekende naar een extra nokkenas tandwiel!
links t6 tandwiel rechts 960 tandwiel.
![[Afbeelding: Foto-4BLNI6NA-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-4BLNI6NA-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-BCJX8ZCA-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-BCJX8ZCA-D.jpg)
Doordat de kop van de 960 ook iets uitsteekt aan de voorzijde moest ik een hoekje pas maken voor de distributierol.
![[Afbeelding: Foto-BJKNHOKW-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-BJKNHOKW-D.jpg)
De boutgaten van het 960 onderblok en het t6 onderblok komen niet overeen dus ik ben genoodzaakt om de beugel en hulpaggregaten van het t6 motorblok te nemen. Hier moest ik wel weer een stuk afsluipen om het thermostaathuis pas te maken.
![[Afbeelding: Foto-ODFJIEQX-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-ODFJIEQX-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-R3JSDSOF-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-R3JSDSOF-D.jpg)
Dit betekend ook dat ik de stuurpomp van de 960 waarbij pomp en reservoir een onderdeel zijn niet kan gebruiken.
Ook maar even het spruitstuk en carterventilatiepotje gepast voor de zekerheid.
![[Afbeelding: Foto-KXGHRK7G-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-KXGHRK7G-D.jpg)
Door het gebruik van de 960 karterpan heb ik een extra aansluiting. Op het t6 carter zit namelijk geen aansluiting. Ik weet nog niet of ik deze ga gebruiken.
![[Afbeelding: Foto-LW7UNIY3-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-LW7UNIY3-D.jpg)
lijstje voor de komende dagen.
- Motorsteunen draad tappen in blok
- Beugel hulpaggregaten verstevigen (lassen)
- Extra nokkenas tandwiel t6
- Carterontluchting?
- Aanvoer en afvoer olie + water voor de turbo in orde maken.
- Kleppen overzetten van t6 in 960 kop
- Heel misschien toch een uitsparing voor de kleppen laten frezen in de zuigers. Deze zitten namelijk wel in de 960 zuigers. Ik wil niet het
riscico nemen dat ze klep en zuiger elkaar raken. Dit moet ik nog even goed bekijken als de kop gereed is.
Vandaag de 960 kop maar eens kaal maken.