Zo de afgelopen week even bezig geweest aan het t6 project en vast een aantal dingen bekeken.
Eerst het onderblok maar eens in een motorbok gezet.
![[Afbeelding: Foto-D84AZX76-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-D84AZX76-D.jpg)
Met de 960 motor aan de gang
als eerst de carterpan verwijderd. Met gebrek aan een grote dop zelf maar iets verzonnen om de grote bout van de oliefilterhouder los te krijgen.
![[Afbeelding: Foto-8A6PEE8B-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-8A6PEE8B-D.jpg)
De 960 carterpan heeft op andere plekken bevestigingsgaten zitten. Toch hebben ze daar bij Volvo al over nagedacht en alle gaten komen namelijk ook weer overeen met voorbewerkte gaten in
het t6 blok.
![[Afbeelding: Foto-L4RDRSQF-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4RDRSQF-D.jpg)
Ik probeer eerst alles pas te maken voordat ik verder ga met het spuiten van onderdelen of het definitief monteren van onderdelen. Eerst maar eens alles pas zien te krijgen.
Ben van plan om de 960 kop over te zetten op het t6 onderblok vanwege de scherpere nokkenassen. Wel moet ik nog kijken of de natrium gevulde kleppen overzetbaar zijn.
Door het gebruik van de 960 kop heb ik dus ook geen problemen met de verstelbare nokkenassen bij gebruik van een stand-alone ECU in de toekomst. Ook kan ik het spruitstuk van de 960
gebruiken met het daarbij behorende gasklephuis.
Wel zitten er in de kop van de 960 luchtkanaaltjes waar koude lucht in het uitlaatspruitstuk wordt gepompt om de katalysator eerder op te warmen. Deze zal ik aan de bovenkant afdoppen.
Heb mensen gezien die het dicht lassen maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het problemen zal opleveren. As de uitgang dicht is is dit inprincipe een loze ruimte en zal er geen stroming van warme uitlaatgassen plaatsvinden.
![[Afbeelding: Foto-66JWWCAI-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-66JWWCAI-D.jpg)
de lucht kanaaltjes
![[Afbeelding: Foto-68NQFJIV-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-68NQFJIV-D.jpg)
Volgende week de kop van de 960 motor maar eens verwijderen en inspecteren.
Eerst het onderblok maar eens in een motorbok gezet.
![[Afbeelding: Foto-D84AZX76-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-D84AZX76-D.jpg)
Met de 960 motor aan de gang
als eerst de carterpan verwijderd. Met gebrek aan een grote dop zelf maar iets verzonnen om de grote bout van de oliefilterhouder los te krijgen.
![[Afbeelding: Foto-8A6PEE8B-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-8A6PEE8B-D.jpg)
De 960 carterpan heeft op andere plekken bevestigingsgaten zitten. Toch hebben ze daar bij Volvo al over nagedacht en alle gaten komen namelijk ook weer overeen met voorbewerkte gaten in
het t6 blok.
![[Afbeelding: Foto-L4RDRSQF-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4RDRSQF-D.jpg)
Ik probeer eerst alles pas te maken voordat ik verder ga met het spuiten van onderdelen of het definitief monteren van onderdelen. Eerst maar eens alles pas zien te krijgen.
Ben van plan om de 960 kop over te zetten op het t6 onderblok vanwege de scherpere nokkenassen. Wel moet ik nog kijken of de natrium gevulde kleppen overzetbaar zijn.
Door het gebruik van de 960 kop heb ik dus ook geen problemen met de verstelbare nokkenassen bij gebruik van een stand-alone ECU in de toekomst. Ook kan ik het spruitstuk van de 960
gebruiken met het daarbij behorende gasklephuis.
Wel zitten er in de kop van de 960 luchtkanaaltjes waar koude lucht in het uitlaatspruitstuk wordt gepompt om de katalysator eerder op te warmen. Deze zal ik aan de bovenkant afdoppen.
Heb mensen gezien die het dicht lassen maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het problemen zal opleveren. As de uitgang dicht is is dit inprincipe een loze ruimte en zal er geen stroming van warme uitlaatgassen plaatsvinden.
![[Afbeelding: Foto-66JWWCAI-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-66JWWCAI-D.jpg)
de lucht kanaaltjes
![[Afbeelding: Foto-68NQFJIV-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-68NQFJIV-D.jpg)
Volgende week de kop van de 960 motor maar eens verwijderen en inspecteren.