14 June 2014, 17:49
Klopt, ik heb recent mijn achteras gewisseld, zie ook inderdaad bovenstaande link. Ik heb redelijk wat foto's geplaatst.
Let op welk as je aanschaft:
- bijv. 3,73 (of iets anders) staat op een stickertje op je linker as (vanaf achterkant leesbaar)
- Ik was zo'n 250 euro aan draagarm- en stabistangrubbers, 2 nieuwe remslangen e.d. kwijt:..als je de boel toch los hebt... (Maar je kan beter eerst kijken welke je nodig hebt).
- let ook op de remschoentjes, handremkabels, stofkappen, etc.
Oude rubbers kan je uit de as slaan (op het rotte staal slaan, die oude bus mag kapot).
De nieuwe rubbers moet je erin persen... das lastig. Mijn schoonvader is daarvoor naar de garage geweest om een goed passende pers te lenen. (Wellicht kan je dat bij Carlo Schmidt in Gemert laten doen, das in de buurt van Helmond). Zonder pers wordt het lastig.
Verder:
- Download de greenbooks pagina's (http://www.volvo200.org) over de achteras en aandrijving, daar staat het erg duidelijk op;
- Koop een Haynes: veel plaatjes en uitleg;
- Leen een 2e goede krik, met 2 stuks kan je de as pas goed positioneren, en de draagarmen gelijktijdig omhoog de vering in duwen;
- Hou rekening met tegenslagen...
Ter indicatie: ik sleutel vrij regelmatig (ik ben geen monteur dus werk niet supersnel) en ik heb er 5 dagen over gedaan: incl. het leuren voor een pers, ontroesten van veel onderdelen & opnieuw lakken, alle draden van boutjes/moertjes ontroesten met tapsetje/koperborstel voor hergebruik (hermontage wordt dan 10 x gemakkelijker).
Maar over dat lakken: het is net hoever je wilt gaan...
Succes!
Let op welk as je aanschaft:
- bijv. 3,73 (of iets anders) staat op een stickertje op je linker as (vanaf achterkant leesbaar)
- Ik was zo'n 250 euro aan draagarm- en stabistangrubbers, 2 nieuwe remslangen e.d. kwijt:..als je de boel toch los hebt... (Maar je kan beter eerst kijken welke je nodig hebt).
- let ook op de remschoentjes, handremkabels, stofkappen, etc.
Oude rubbers kan je uit de as slaan (op het rotte staal slaan, die oude bus mag kapot).
De nieuwe rubbers moet je erin persen... das lastig. Mijn schoonvader is daarvoor naar de garage geweest om een goed passende pers te lenen. (Wellicht kan je dat bij Carlo Schmidt in Gemert laten doen, das in de buurt van Helmond). Zonder pers wordt het lastig.
Verder:
- Download de greenbooks pagina's (http://www.volvo200.org) over de achteras en aandrijving, daar staat het erg duidelijk op;
- Koop een Haynes: veel plaatjes en uitleg;
- Leen een 2e goede krik, met 2 stuks kan je de as pas goed positioneren, en de draagarmen gelijktijdig omhoog de vering in duwen;
- Hou rekening met tegenslagen...
Ter indicatie: ik sleutel vrij regelmatig (ik ben geen monteur dus werk niet supersnel) en ik heb er 5 dagen over gedaan: incl. het leuren voor een pers, ontroesten van veel onderdelen & opnieuw lakken, alle draden van boutjes/moertjes ontroesten met tapsetje/koperborstel voor hergebruik (hermontage wordt dan 10 x gemakkelijker).
Maar over dat lakken: het is net hoever je wilt gaan...
Succes!
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012

