Eigenlijk vrij snel na de andere kop (ergens okt 2012) had ik een lekke voorste nokkenaskering. Op zich geen probleem, een ideale antiroest en tectielvershoud installatie. Het olieverbruik was namelijk niet merkbaaar, en het is nogal een gesleutel om zo'n flut pakkingkje te vervangen.
Maar na bijna 2 jaar had de olie de achterbumper ruimschoots gehaald. Na een retourtje Berlijn in de regen was er zelfs een hele mayo drek ontstaan op mn schutbord.
Dus werd het toch maar tijd om er wat aan te doen
. Best een klus, de distrubutiekap moet eraf. Ik heb nog even getwijfeld om de truc van dirk toe te passen (nokkenastandwiel fixeren en nokkenas weghalen). Maar uiteindelijk toch de hele boel losgehaald.
Na even sleutelen kwam de dader tevoorschijn:
![[Afbeelding: 05052014504_zps8ec4ffea.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/05052014504_zps8ec4ffea.jpg)
Dit was een scantec frutsel rubber dat er op gekomen is bij de kopwissel. Ik had hem toen niet voorzien van een likje vet, waardoor hij waarschijnlijk te snel opgefikt is (op het moment dat er nog geen olie was). Of het is sowieso prutkwaliteit? De nieuwe keerring was een originele van Volvo en zag er veel betrouwbaarder uit; hogere lip en flexibeler materiaal.
Alle werkzaamheden overigens gedaan met dit document (erg handig) bij de hand.
Mooie gelegenheid om de boel weer even netjes schoon te maken. Alleen die opgedroogde klodder vloeibare pakking (rechts) kreeg ik niet weg :frown:. Lukte destijds ook al niet in de wasmachine van het motorrevisiebedrijf.
Om de keerring er makkelijk uit te halen had ik het voorste kapje van de nokkenas verwijderd. Aangezien het niet zo heel lang geleden was dat ik daaraan gesleuteld had, meende ik me te herinneren dat het aanhaalmoment waarmee die vastzitten 45Nm was.
![[Afbeelding: 06052014506_zps6ddf2acb.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/06052014506_zps6ddf2acb.jpg)
Soms ben ik best overtuigd van mn gelijk en behoorlijk eigenwijs. Na 4 vernachelde tapeindjes heb ik toch maar even teruggegezocht dat het op 20Nm moet
.
Het nieuwe pakkingkje heeft nu 320km gedraaid, en geen druppel doorgelaten. Ajeto.
Heb ook een nieuwe verf laten mengen dit keer op basis van t benzineklepje, dus dat zou dit keer de goede kleur moeten zijn.
Maar na bijna 2 jaar had de olie de achterbumper ruimschoots gehaald. Na een retourtje Berlijn in de regen was er zelfs een hele mayo drek ontstaan op mn schutbord.
Dus werd het toch maar tijd om er wat aan te doen

Na even sleutelen kwam de dader tevoorschijn:
![[Afbeelding: 05052014504_zps8ec4ffea.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/05052014504_zps8ec4ffea.jpg)
Dit was een scantec frutsel rubber dat er op gekomen is bij de kopwissel. Ik had hem toen niet voorzien van een likje vet, waardoor hij waarschijnlijk te snel opgefikt is (op het moment dat er nog geen olie was). Of het is sowieso prutkwaliteit? De nieuwe keerring was een originele van Volvo en zag er veel betrouwbaarder uit; hogere lip en flexibeler materiaal.
Alle werkzaamheden overigens gedaan met dit document (erg handig) bij de hand.
Mooie gelegenheid om de boel weer even netjes schoon te maken. Alleen die opgedroogde klodder vloeibare pakking (rechts) kreeg ik niet weg :frown:. Lukte destijds ook al niet in de wasmachine van het motorrevisiebedrijf.
Om de keerring er makkelijk uit te halen had ik het voorste kapje van de nokkenas verwijderd. Aangezien het niet zo heel lang geleden was dat ik daaraan gesleuteld had, meende ik me te herinneren dat het aanhaalmoment waarmee die vastzitten 45Nm was.
![[Afbeelding: 06052014506_zps6ddf2acb.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/eigen%20auto/06052014506_zps6ddf2acb.jpg)
Soms ben ik best overtuigd van mn gelijk en behoorlijk eigenwijs. Na 4 vernachelde tapeindjes heb ik toch maar even teruggegezocht dat het op 20Nm moet

Het nieuwe pakkingkje heeft nu 320km gedraaid, en geen druppel doorgelaten. Ajeto.
Heb ook een nieuwe verf laten mengen dit keer op basis van t benzineklepje, dus dat zou dit keer de goede kleur moeten zijn.