6 March 2014, 20:10
Ik ben in het rijke bezit van een schitterende 245 automaat uit 1978. Na vele kilometers plezier en goed onderhoud was het de bedoeling dat ik bij het aflopen van de apk, in mei 2015, de wagen de garage in zou rijden en pas na restauratie er weer uit zou komen. Helaas begint de motor het nu wel voor gezien te houden. De auto heeft nu ongeveer vijf jaar oude gasinstallatie en wilde sinds enige tijd al niet meer op benzine lopen. Olieverbruik was ook echt belachelijk.... Carb schoongemaakt, slangen en filters vervangen, bougies schoongemaakt, enz. Hier heeft hij het welgeteld 1 dag mee volgehouden, twee dagen later startte hij ook niet meer op lpg. Verdamper gereviseerd, teruggeplaatst en rijden maar! Ik had al enige tijd te maken met vermogensverlies en nu was het nog erger. Maar ja, oude auto dus er mag wel wat vanaf zijn.... Het oliegebruik bleef echter verschrikkelijk hoog, 1 liter op ongeveer 150 km, hij gaf nu ook een backfire op de snelweg, wat ik ook nog niet eerder had beleefd. Na inspectie zag ik een gat in een uitlaatdeel, dus die vervangen. Daarna geen backfire meer gehad, met gemak een ritje van 250 km gemaakt. Nog steeds wel het vermogensverlies en het olieverbruik maar voor de rest echt prima. Een paar dagen geleden steeg de temperatuur enorm snel en nu ben ik het wel een beetje zat aan het worden... Het probleem is alleen dat ik nu nog geen ruimte en/of een groot budget heb voor een motorruil. Ik ben nu dus op zoek naar iemand met een goed blok die zin en tijd heeft om hem voor me in te bouwen. De reisafstand maakt me niet zoveel uit aangezien ik een oprijwagen heb. Ik heb nu het 2.1 liter blok en wil graag hetzelfde blok of de 2.3 liter. Ik ben nog niet erg thuis in de volvo wereld, hiervoor reed ik altijd kever, maar ondanks de recentelijke problemen ben ik helemaal verknocht geraakt. Nogmaals mijn budget is niet echt hoog, ik heb hiervoor ongeveer 450 euro te besteden dus heb uiteraard niet de grootste verwachtingen... Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, met vriendelijke groeten, nielz en willem van oranje