27 February 2014, 20:12
Toevallig heb ik afgelopen zomer een 360 met B19A weer tot leven gewekt die 10 jaar had stilgestaan. Wat was er voor nodig:
- Carburateurrevisie (vlotter zat vast, pakkingen vergaan, naald was geen naald meer vanwege oxidatie)
- Ontstekingsdelen
- Distributieriem
- Verse olie en koelvloeistof
Verder een complete remrevisie, alles zat vast en de slangen stonden op knappen. Idd ook bakolie en diff.olie vernieuwd. Nieuwe banden. Radiateur was lek, koelslangen waren slecht, de pakkingen van de waterpomp lekten, klepdekselpakking lekte, uitlaat was doorgeroest.
Al met al was het een investering, maar hij rijdt nu heerlijk en kan er weer jaren tegenaan. Let wel even op hoe de auto onderhouden is. Met slechte olie en koelvloeistof een auto 10 jaar stil zetten... dat gaat aankoeken en verzuren en dan is niet fijn.
Met mijn 360 had ik mazzel, want 50 km voor de auto is stilgezet is er een gereviseerde cilinderkop op gezet. Dus nieuwe pakkingen, kleppen, seals, olie, kvs etc.
Ik heb nu dan ook een perfect lopende auto. Verbruikt geen drupje olie, maar hoe 'gebruikter' de motor is, hoe groter de kans op gare klepseals en zuigerveren etc.
De eerste keer starten even zonder ontsteking, dan kan de motor even oliedruk opbouwen. Een nachtje ATF op de zuigers kan ook geen kwaad.
Edit: ohja, vergeet de benzineslangen en benzine niet. Ik ging dolenthousiast een proefrit maken en kwam na enkele kilometers stil te staan omdat de benzine geen benzine meer was... zet dus svp ook een extra benzinefiltertje in de leiding!
- Carburateurrevisie (vlotter zat vast, pakkingen vergaan, naald was geen naald meer vanwege oxidatie)
- Ontstekingsdelen
- Distributieriem
- Verse olie en koelvloeistof
Verder een complete remrevisie, alles zat vast en de slangen stonden op knappen. Idd ook bakolie en diff.olie vernieuwd. Nieuwe banden. Radiateur was lek, koelslangen waren slecht, de pakkingen van de waterpomp lekten, klepdekselpakking lekte, uitlaat was doorgeroest.
Al met al was het een investering, maar hij rijdt nu heerlijk en kan er weer jaren tegenaan. Let wel even op hoe de auto onderhouden is. Met slechte olie en koelvloeistof een auto 10 jaar stil zetten... dat gaat aankoeken en verzuren en dan is niet fijn.
Met mijn 360 had ik mazzel, want 50 km voor de auto is stilgezet is er een gereviseerde cilinderkop op gezet. Dus nieuwe pakkingen, kleppen, seals, olie, kvs etc.
Ik heb nu dan ook een perfect lopende auto. Verbruikt geen drupje olie, maar hoe 'gebruikter' de motor is, hoe groter de kans op gare klepseals en zuigerveren etc.
De eerste keer starten even zonder ontsteking, dan kan de motor even oliedruk opbouwen. Een nachtje ATF op de zuigers kan ook geen kwaad.
Edit: ohja, vergeet de benzineslangen en benzine niet. Ik ging dolenthousiast een proefrit maken en kwam na enkele kilometers stil te staan omdat de benzine geen benzine meer was... zet dus svp ook een extra benzinefiltertje in de leiding!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL