26 February 2014, 22:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 February 2014, 22:39 door ZOAB.)
Dat werk vast wel, maar als alles zeiknat is, gaat er wel wat ontvetter doorheen. Shimano ontvetter is kneiter duur vergeleken met remmenreiniger...
Zie je of de olie alleen vanaf een bepaalde pakking lekt? (bijv. alleen onder de kop, of alleen aan de achterzijde)
Het is nogal lastig te beoordelen zo via tekst en zonder foto's (en daarop zie je denk ik nog weinig), maar iemand zal toch met oude doeken aan de slag moeten. Als je die uren zelf maakt, hoef je dat in ieder geval niet door een dure monteur te laten doen.
Het zou nu in alle pakkingen en keerringen kunnen zitten (edit: ik bedoel niet dat alles gaar is, maar je weet nu niet waar je moet zoeken. Je moet eerst dus schoonmaken en kijken waar de nieuwe oliesporen ontstaan) . Mijn blok, bak en bodemplaat waren ook doorweekt (wel goed tegen roest op je bodemplaat): alle pakkingen/keerringen vervangen en de ergste lekkage zat bij mij in de achterste krukaskeerring , maar dat zegt niet direct iets over jouw wagen.
Bij 1 liter op 1.000km is het ernstig mis. Ik vind 2 liter op 7.000km fors maar nog niet nijpend. Je moet het gewoon veel regelmatiger controleren dan je tot nu toe hebt gedaan. Het blijft oud spul he.
Begin maar eens met een handboek van Olving en Haynes: veel plaatjes, eenvoudige stappen die je zelf kan doorlopen.
Ik heb een kantoorbaan en geen technische opleiding gehad, maar je komt echt een heel eind met de handleiding. Logisch nadenken, geen haastwerk van je klus maken en goed stap voor stap lezen (juiste gereedschap vooraf verzamelen). Niet te bang zijn om te beginnen
En dat geluid... plotseling lawaai is nooit goed, maar dat kan ik zo via tekst ook niet beoordelen..
Succes! gr Boaz
Zie je of de olie alleen vanaf een bepaalde pakking lekt? (bijv. alleen onder de kop, of alleen aan de achterzijde)
Het is nogal lastig te beoordelen zo via tekst en zonder foto's (en daarop zie je denk ik nog weinig), maar iemand zal toch met oude doeken aan de slag moeten. Als je die uren zelf maakt, hoef je dat in ieder geval niet door een dure monteur te laten doen.
Het zou nu in alle pakkingen en keerringen kunnen zitten (edit: ik bedoel niet dat alles gaar is, maar je weet nu niet waar je moet zoeken. Je moet eerst dus schoonmaken en kijken waar de nieuwe oliesporen ontstaan) . Mijn blok, bak en bodemplaat waren ook doorweekt (wel goed tegen roest op je bodemplaat): alle pakkingen/keerringen vervangen en de ergste lekkage zat bij mij in de achterste krukaskeerring , maar dat zegt niet direct iets over jouw wagen.
Bij 1 liter op 1.000km is het ernstig mis. Ik vind 2 liter op 7.000km fors maar nog niet nijpend. Je moet het gewoon veel regelmatiger controleren dan je tot nu toe hebt gedaan. Het blijft oud spul he.
Begin maar eens met een handboek van Olving en Haynes: veel plaatjes, eenvoudige stappen die je zelf kan doorlopen.
Ik heb een kantoorbaan en geen technische opleiding gehad, maar je komt echt een heel eind met de handleiding. Logisch nadenken, geen haastwerk van je klus maken en goed stap voor stap lezen (juiste gereedschap vooraf verzamelen). Niet te bang zijn om te beginnen

En dat geluid... plotseling lawaai is nooit goed, maar dat kan ik zo via tekst ook niet beoordelen..
Succes! gr Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Caddy/OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg)