31 January 2014, 09:39
Nou ja, het wordt niet echt een uitgebreid verslag. Eerst even een achtergrond verhaaltje:
De witte liep netjes vanaf de eerste dag dat ik hem in het bezit had. Hij heeft eerst een paar maanden stil gestaan om hem een grote beurt te geven. Toen heb ik tevens meteen de M as vervangen voor een D as (afkomstig uit een B21E), omdat men zegt dat de M as nogal saai is. Inmiddels heb ik de Volvo alweer langer dan een jaar en zodoende reed ik al meer dan een half jaar met de D as. Ik kon mezelf niet herinneren dat de auto vanaf dag 1 met de D as slechter is gaan lopen
Dus:
Ineens kwam echter het idee in me op dat het slechte lopen misschien toch wel eens aan die nokkenas kon liggen. Alles was namelijk wel zo'n beetje alles vervangen (pakkingen, ontstekingsgedeelte, blabla).
Om alles uit te sluiten dus toch maar besloten om de nokkenas te vervangen. Ik had er eigenlijk geen zin in, want dan moet de distributie eraf en dat vind ik een gedoe bij de B2XX's. Zodoende hebben we op een zaterdagochtend een systeempje gemaakt met een balkje hout (steunend op beide zijschermen) en een lijmtang om de nokkenaspoulie (met riem en al) te fixeren (foto volgt). Vervolgens de nokkenas heel voorzichtig eruit gehaald, alle klepsteelrubbertjes vervangen en de oude M as terug. De nokkenaspoulie terug, alles weer vast gezet en toen was het moment daar. Jawel hoor, een koude start op 4 cilinders en mooi stationair draaien. De distributie was niets versprongen en het probleem was opgelost. Uiteindelijk een karweitje van een half uur.
De nokken van de D as hadden veel bruine vlakken. Het lijkt alsof hij die "stoterbussen" niet raakte.
Ach, eind goed, al goed.
De witte liep netjes vanaf de eerste dag dat ik hem in het bezit had. Hij heeft eerst een paar maanden stil gestaan om hem een grote beurt te geven. Toen heb ik tevens meteen de M as vervangen voor een D as (afkomstig uit een B21E), omdat men zegt dat de M as nogal saai is. Inmiddels heb ik de Volvo alweer langer dan een jaar en zodoende reed ik al meer dan een half jaar met de D as. Ik kon mezelf niet herinneren dat de auto vanaf dag 1 met de D as slechter is gaan lopen
Dus:
Ineens kwam echter het idee in me op dat het slechte lopen misschien toch wel eens aan die nokkenas kon liggen. Alles was namelijk wel zo'n beetje alles vervangen (pakkingen, ontstekingsgedeelte, blabla).
Om alles uit te sluiten dus toch maar besloten om de nokkenas te vervangen. Ik had er eigenlijk geen zin in, want dan moet de distributie eraf en dat vind ik een gedoe bij de B2XX's. Zodoende hebben we op een zaterdagochtend een systeempje gemaakt met een balkje hout (steunend op beide zijschermen) en een lijmtang om de nokkenaspoulie (met riem en al) te fixeren (foto volgt). Vervolgens de nokkenas heel voorzichtig eruit gehaald, alle klepsteelrubbertjes vervangen en de oude M as terug. De nokkenaspoulie terug, alles weer vast gezet en toen was het moment daar. Jawel hoor, een koude start op 4 cilinders en mooi stationair draaien. De distributie was niets versprongen en het probleem was opgelost. Uiteindelijk een karweitje van een half uur.
De nokken van de D as hadden veel bruine vlakken. Het lijkt alsof hij die "stoterbussen" niet raakte.
Ach, eind goed, al goed.