Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk blok heeft de meeste potentie
#20
I would agree that it would be easier to reach 250 HP with a B230FT motor than with a B21ET motor. The larger displacement and the higher static compression ratio of the B230FT will help to make it easier.

If you are going to rebuild the B230FT, then install B230ET pistons [they have a smaller dish which will raise the SCR a bit more. And set the piston deck height to achieve a squish clearance of 0.030in [0,75mm].

Tight squish raises the detonation threshhold: you can either run more boost before it pings; or you can use lower octane fuel at the same boost level that you were using higher octane gasoline for.

If you can find one of the L block B230FTs [that has the piston oil squirters], that would be even better. Piston cooling helps protect the pistons from the heat. And cooler pistons are stronger pistons because aluminum gets weaker as it gets hotter.

I have built 2 B230FT motors using the B230ET pistons, and having squish clearances of 0.037in on the first one; and 0.035in on the second motor. The static compression ratio [SCR] of both motors is right at 10:1. They both run very well at 8-10 PSI of boost on 87 octane [(RON+ MON)/2 USA gasoline].

I built a third B230FT motor using the B230FT deep dish pistons, and set the squish clearance at 0.030in. That resulted in a SCR of about 9.4:1. That motor also runs well on 87 octane. But I can tell a slight difference in performance because of the lower SCR. To do it over again, I would put the ET pistons in that motor as well.

The old rule of running with a low SCR and using a higher boost setting to make up for the low SCR is becoming outdated. If you set up the motor to have tight squish, the SCR is not as much a worry when it comes to running more boost.

Tight squish improves the in-cylinder turbulence and promotes fastburn. That helps to reduce the tendency to detonate that can occur when the combustion of the air/fuel mix in the cylinder proceeds slowly.

Tight squish works.

My next motor build, when I can find the time to do it because it is for myself, will be a B21FT using B21F flattop pistons and a squish clearance of about 0.024in. I calculate the SCR will be about 10.5:1. And I expect to be able to run 10-15 PSI on 87 octane without detonation.

TF
Antwoord


Berichten in dit topic
Welk blok heeft de meeste potentie - door Jelmar - 7 April 2006, 11:47
Welk blok heeft de meeste potentie - door thuur - 7 April 2006, 14:30
Welk blok heeft de meeste potentie - door kaasie - 8 April 2006, 14:19
Welk blok heeft de meeste potentie - door Jelmar - 8 April 2006, 19:04
Welk blok heeft de meeste potentie - door Jw240 - 8 April 2006, 23:07
Welk blok heeft de meeste potentie - door kaasie - 9 April 2006, 00:16
Welk blok heeft de meeste potentie - door kaasie - 9 April 2006, 22:05
Welk blok heeft de meeste potentie - door kaasie - 9 April 2006, 22:43
Welk blok heeft de meeste potentie - door Jw240 - 9 April 2006, 22:55
Welk blok heeft de meeste potentie - door Jelmar - 9 April 2006, 22:55
Welk blok heeft de meeste potentie - door kaasie - 9 April 2006, 23:19
Welk blok heeft de meeste potentie - door stealthfti - 15 April 2006, 09:13
Welk blok heeft de meeste potentie - door stealthfti - 19 April 2006, 05:26
Welk blok heeft de meeste potentie - door Jw240 - 19 April 2006, 23:05

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat is er allemaal nodig om 750 pk te persen uit een T5-R blok? Wasmachineman-T5R 8 12.933 14 May 2015, 09:54
Laatste bericht: v700r
  Heeft een Mitsu TD04 waterkoeling nodig? edwin 10 17.764 1 April 2014, 22:39
Laatste bericht: Karinsky
  Olielekkage retour turbo naar blok herbe777 7 9.268 23 October 2011, 17:01
Laatste bericht: henqui
  Is het blok van de B21ET met met originele Intercooler anders dan een blok zonder IC? Vaan 5 6.498 14 September 2011, 13:43
Laatste bericht: 242-turbo
  Waar kan ik vinden wat voor blok er in mijn turbo ligt? 240Turbo84 14 10.608 20 December 2010, 23:59
Laatste bericht: mkbakker
  740 2.3 TIC-blok in 240 Sven245 6 6.054 30 November 2008, 15:54
Laatste bericht: kaasie
  Tips voor revisie blok?? Muisje 7 6.349 6 March 2007, 13:14
Laatste bericht: daanheijn
  Vla in blok....+ wat turbo vraagjes Lukas Lagerweij 21 16.284 26 November 2005, 21:43
Laatste bericht: PP

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)