13 October 2014, 07:37
Nicolaas H schreef:Ik heb de ene pool van de meter op de stekkerdoos gehouden waarbij de letter 'S' staat. De andere op de roodwitte draad die onder mijn stuur hing. De negatieve pool van de accu had ik eraf gehaald. Ik geef toe dat ik daarmee niet het contactslot zelf doormeet op een breukje maar ik weet ook niet hoe ik dat zou moeten doen.
Ah, je hebt de weerstand tussen die twee punten gemeten. Als die inderdaad 0 ohm is heb je dezelfde draad te pakken. Maar dat doe je niet met de 20V stand van de multimeter... Overigens, als je de minpool van de accu gehaald hebt zul je nergens 12V meten, je hebt immers het circuit onderbroken.
Nicolaas H schreef:Ik ga de spanning meten tussen de [aangesloten] roodwitte draad en een betrouwbaar aardepunt bij de middenconsole als de sleutel in het contact zit. Ik laat het morgen weten.
Prima, dit zou 12V spanningsverschil op moeten leveren als de sleutel in het contactslot zit. Trouwens, als je originele sleutel- en lichtvergetenwaarschuwing werkte (dat irritante snerpding) zou je de stekkers daarvan 1 op 1 moeten kunnen overzetten op de corresponderende aansluitingen. Dan hoef je helemaal geen draden te zoeken en door te meten.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km