12 April 2006, 00:04
Mijn grootste sleutelblunder:
Toen ik de 850 net had gekocht stapte ik even uit om te vragen wie voorop zou rijden naar huis. Terug bij de 850 (raam stond half open) kreeg ik de deur niet meer open met de klink :?: Dan maar hand door het raam en van binnen. Ging prima. Niet meer over nagedacht en naar huis.
Eenmaal thuis eens gekeken, maar de klink kwam echt tegen het glas :oops: (Duitse) werkplaatshandboek erbij en vanalles gelezen. Alleen de bedoeling van de 'parallellismeschroeven' was me niet duidelijk, maar voor de rest dacht Thuurbo wel dat ie het snapte.... Hier en daar wat schroeven gelost en de boel gesteld naar eigen inzicht en voila! Het werkte weer.
Totdat ik elektrische ramen ging inbouwen (jaja, gemak dient de mens). Paneeltjes, schakelaars, alles compleet en vrolijk inbouwen. Alles getest en klaar! Dacht ik te zijn... Vrouwlief gaat op pad en na een uur belt ze. Kreeg de deur niet meer open :evil: Oeps, staat het raam half-open? Yup. Arm door het raam en ze kon weer instappen.
Vastgebeten als ik was heb ik de hele deur uit elkaar gehaald, op zoek naar het euvel. Eerste conclusie was dat er een bol kantje aan de binnenkant van de klink tegen het raam kwam. Hele raammechanisme uit elkaar gehaald om te kijken of het raam opzij geschoven kon worden. Daarbij 2x het raam in de deur laten vallen :oops: en lamme poten van het onder een hoek werken. Alles gedaan wat ik kon, paneel, raamgeleiders en raam dan maar weer inbouwen. Met veel moeite kreeg ik de kogels weer in de geleiders gedrukt (rare hoek en meerdere malen het aluminium veertje uit de deur moeten vissen, magneten doen het niet op alu...) en nog een geleider moeten vervangen omdat ik deze kapot had gerukt, gelukkig zaten er nog geleiders op de oude panelen. Volgende conclusie: bolle kantje kan best vlak geslepen worden.
Ik dacht, ff klinkje lossen en tegen de slijpmachine houden. Bij een 850 is het nogal een gepruts om de klink eruit te krijgen (sleutel in cilinder, kapje losmaken, met passende schroevendraaier veertje openbuigen, schroeven lossen, cilinder eruit halen, schroeven eruit halen, binnenkant wat palletjes losmaken, kantelen en onder een hoek eruit halen). Affijn, 3 uur later had ik de klink in m'n handen (het veertje openen ging niet van harte) en zag dat het 'bolle kantje' een dikke veer was wat ik dus echt niet kon wegslijpen. :evil:
Klink er maar weer in en verder kijken. Ook dit is een procedure van een paar regels, maar uiteindelijk moet de cilinder (met sleutel erin) in het gat worden geschoven en het veertje moet dan 'klik' zeggen dat ie vastgrijpt. Voorzichtig erin (de pal aan het einde moet precies in het sleufje vallen, je kent het wel), en KLIK! Ik denk mooi! Schroeven vast, sleutel eruit en de cilinder stak keurig op de sleutel :twisted: Gekeken, had ik het sleufje losgeduwd. Slot van de deur eruit (dus binnenklink lossen, pallen losmaken, etc.etc.) en schijfje met gleuf rechtgeduwd. Opnieuw: cilinder erin, KLIK, en nog voordat ik YES dacht hoorde ik een dun metalen dingetje in de deur naar beneden vallen :oops:
Veertje was eruit gevallen. Uit de deur gevist, weer op de cilinder gezet en geconstateerd dat het bijna gebroken was (zat los). Maar 1 poging wilde ik nog wel wagen...... Cilinder er weer in en wederom het bekende geluid van een vallend veertje in de deur.
Cilinder er weer uit, veertje weer weg :roll: Gezocht met zaklampen, magneten en grijpers op lange stokken, maar helaas... het lag precies in de punt van de deur=onbereikbaar. :x
Klok zei 15:55 en de sloop (1 uur rijden) was tot 17 u open. Gebeld, ja klinken op voorraad en met 150 en een halve deur zonder slot naar Veldhoven gescheurd. Nieuwe klink gekocht (hij had er eerst eentje MET cilinder maar zonder sleutel :roll: en toen pas eentje zonder cilinder, maar MET veertje :!: ). Weer naar huis en verder met het gepruts.
Cilinder ging er meteen in, slot weer gemonteerd en met een diepe zucht en een sigaret op de bestuurdersstoel geploft. Handboek erbij.... Hmmm die parallellismeschroeven toch maar eens proberen dan. En waarempel.... ik kon het raam zomaar een centimeter naar voren schuiven :oops: Klink was nu helemaal vrij :roll:
Afbouwen met deur stellen heeft me nog een dik uur gekost....
10 uur werk, 1 pakje sigaretten, klink van 30 euro en heeeeel veel stress verder had dus ook een klusje van 10 minuten kunnen zijn :?
Gr :oops:
Toen ik de 850 net had gekocht stapte ik even uit om te vragen wie voorop zou rijden naar huis. Terug bij de 850 (raam stond half open) kreeg ik de deur niet meer open met de klink :?: Dan maar hand door het raam en van binnen. Ging prima. Niet meer over nagedacht en naar huis.
Eenmaal thuis eens gekeken, maar de klink kwam echt tegen het glas :oops: (Duitse) werkplaatshandboek erbij en vanalles gelezen. Alleen de bedoeling van de 'parallellismeschroeven' was me niet duidelijk, maar voor de rest dacht Thuurbo wel dat ie het snapte.... Hier en daar wat schroeven gelost en de boel gesteld naar eigen inzicht en voila! Het werkte weer.
Totdat ik elektrische ramen ging inbouwen (jaja, gemak dient de mens). Paneeltjes, schakelaars, alles compleet en vrolijk inbouwen. Alles getest en klaar! Dacht ik te zijn... Vrouwlief gaat op pad en na een uur belt ze. Kreeg de deur niet meer open :evil: Oeps, staat het raam half-open? Yup. Arm door het raam en ze kon weer instappen.
Vastgebeten als ik was heb ik de hele deur uit elkaar gehaald, op zoek naar het euvel. Eerste conclusie was dat er een bol kantje aan de binnenkant van de klink tegen het raam kwam. Hele raammechanisme uit elkaar gehaald om te kijken of het raam opzij geschoven kon worden. Daarbij 2x het raam in de deur laten vallen :oops: en lamme poten van het onder een hoek werken. Alles gedaan wat ik kon, paneel, raamgeleiders en raam dan maar weer inbouwen. Met veel moeite kreeg ik de kogels weer in de geleiders gedrukt (rare hoek en meerdere malen het aluminium veertje uit de deur moeten vissen, magneten doen het niet op alu...) en nog een geleider moeten vervangen omdat ik deze kapot had gerukt, gelukkig zaten er nog geleiders op de oude panelen. Volgende conclusie: bolle kantje kan best vlak geslepen worden.
Ik dacht, ff klinkje lossen en tegen de slijpmachine houden. Bij een 850 is het nogal een gepruts om de klink eruit te krijgen (sleutel in cilinder, kapje losmaken, met passende schroevendraaier veertje openbuigen, schroeven lossen, cilinder eruit halen, schroeven eruit halen, binnenkant wat palletjes losmaken, kantelen en onder een hoek eruit halen). Affijn, 3 uur later had ik de klink in m'n handen (het veertje openen ging niet van harte) en zag dat het 'bolle kantje' een dikke veer was wat ik dus echt niet kon wegslijpen. :evil:
Klink er maar weer in en verder kijken. Ook dit is een procedure van een paar regels, maar uiteindelijk moet de cilinder (met sleutel erin) in het gat worden geschoven en het veertje moet dan 'klik' zeggen dat ie vastgrijpt. Voorzichtig erin (de pal aan het einde moet precies in het sleufje vallen, je kent het wel), en KLIK! Ik denk mooi! Schroeven vast, sleutel eruit en de cilinder stak keurig op de sleutel :twisted: Gekeken, had ik het sleufje losgeduwd. Slot van de deur eruit (dus binnenklink lossen, pallen losmaken, etc.etc.) en schijfje met gleuf rechtgeduwd. Opnieuw: cilinder erin, KLIK, en nog voordat ik YES dacht hoorde ik een dun metalen dingetje in de deur naar beneden vallen :oops:
Veertje was eruit gevallen. Uit de deur gevist, weer op de cilinder gezet en geconstateerd dat het bijna gebroken was (zat los). Maar 1 poging wilde ik nog wel wagen...... Cilinder er weer in en wederom het bekende geluid van een vallend veertje in de deur.
Cilinder er weer uit, veertje weer weg :roll: Gezocht met zaklampen, magneten en grijpers op lange stokken, maar helaas... het lag precies in de punt van de deur=onbereikbaar. :x
Klok zei 15:55 en de sloop (1 uur rijden) was tot 17 u open. Gebeld, ja klinken op voorraad en met 150 en een halve deur zonder slot naar Veldhoven gescheurd. Nieuwe klink gekocht (hij had er eerst eentje MET cilinder maar zonder sleutel :roll: en toen pas eentje zonder cilinder, maar MET veertje :!: ). Weer naar huis en verder met het gepruts.
Cilinder ging er meteen in, slot weer gemonteerd en met een diepe zucht en een sigaret op de bestuurdersstoel geploft. Handboek erbij.... Hmmm die parallellismeschroeven toch maar eens proberen dan. En waarempel.... ik kon het raam zomaar een centimeter naar voren schuiven :oops: Klink was nu helemaal vrij :roll:
Afbouwen met deur stellen heeft me nog een dik uur gekost....
10 uur werk, 1 pakje sigaretten, klink van 30 euro en heeeeel veel stress verder had dus ook een klusje van 10 minuten kunnen zijn :?
Gr :oops:
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter

