24 October 2013, 23:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 October 2013, 23:29 door Jambon.)
Rin schreef:Dag
Ik had helemaal vergeten te vermelden dat ik op gas rijd Jerry. Je voorstel klinkt goed. Maar is een automaat makkelijk te verwisselen door een schakelbak?
En dan bedoel ik: past de schakelbak zo op een motor waar een automaat op zit? Of vraagt dat om aanpassingen. En wat me ook niet duidelijk is: past de aandrijfas met achteras van een 1970 'r onder het chassis van een van 1974. Naar ik meen te zien zijn die bouwjaren verschillend van maten.
Groet en bedankt weer voor jullie reacties. Het voorkomt dat ik in het wilde weg wat ga uitproberen met mogelijk teleurstellend niet mogelijk resultaat.
De achteras kun je zo overhangen, de aandrijfas is van de latere typen dikker, de flenzen dus ook een maatje groter, die hoort dus bij de achteras en bak.. Je wilt dus geen 'dunner' materiaal onder de jongere auto, die dingen zijn niet voor niets dikker geworden, en later bij de 200 weer een maatje erbij.... De B30's zijn afgezien van carb en injectie fysiek hetzelfde, elke 164 bak past daar dus weer tegenaan.. wel eea wat nu aan de krukas hangt overzetten van de schakel auto.. De grotere flens van de automaat zet je over op de schakelbak, de dikke aandrijfas laat je reviseren, nieuwe kruisstukken, en de achteras laat je gewoon hangen..
Wat ik alleen even niet meer of de lengte van de aandrijfas hetzelfde is van schakel en auto-bak.. een overdrive scheelt best wel een slok op een borrel is mijn ervaring, en als een B20 50 rijdt in overdrive, dan een B30 zeker..
En de compressie van de injectiemotor.. hij is van '74, dan is het waarschijnlijk al een B30F, en is de compressie lager de de E.. en hoeveel compressie is er nog van over..?!

![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)