8 April 2006, 23:07
een B21 opboren kan, maar geeft soms te dunne cylinderwanden vanwege het scheef gieten van de bussen oid. Eerst laten scannen zon blok. Niet de moeite waard dus.
B21 serie blokken is heel anders dan B230 qua lagers en andere maten enzo. Toen de B230 kwam is alles ineens omgegooid. Eerste jaren waren niet zo goed voor tunen.
De B21FT/ET is een mooi sterk blok, zeker goed voor 250 betrouwbare pk's. Alleen vanwege de lage compressie en ouder ontwerp wat ruwer en meer brandstofverbruik en minder off-boost kracht...
B23 turbo is het sterkste blok denk ik, er zijn mensen die er meer dan 400 pk uit gehaald hebben op standaard gereviseerd spul. Zie http://www.pukema.com en dan zoeken naar de tijdschriftenartikelen turbo container.
B230FT:
tot 1989 ongeveer hebben ze dunne drijfstangen en de vroege blokken dunnere lagers. 250 pk kan zeker maar is niet aan te bevelen.
vanaf 1990 zeker de dikke drijfstangen, beter uitlaatspruitstuk.
vanaf ongeveer 1992-1993 zuigerkoeling.
vanaf 1995 zijn er de R serie B230 blokken gemaakt (niet alle d8 ik) met hele dikke zuigerwanden, die kunnen goed tot ongeveer 100 mm worden uitgeboord. Veel gebruikt voor rallycross en tuning.
ik zou zeggen:
B230FT 1990+
UIitgefreesd spruitstuk
15G turbo van T5
LH 2.4 met chip (via iemand van turbobricks in zweden redelijk goedkoop te krijgen)
Leuke uitlaat + downpipe
dat moet genoeg zijn 8)
reviseren vind ik niet nodig. Voor het geld dat het kost om een B21 te doen kun je een hele mooie B230FT kopen die net is ingelopen.
als je toch gaat reviseren koop dan spul uit zweden en bouw gelijk 400 pk :wink:
B21 serie blokken is heel anders dan B230 qua lagers en andere maten enzo. Toen de B230 kwam is alles ineens omgegooid. Eerste jaren waren niet zo goed voor tunen.
De B21FT/ET is een mooi sterk blok, zeker goed voor 250 betrouwbare pk's. Alleen vanwege de lage compressie en ouder ontwerp wat ruwer en meer brandstofverbruik en minder off-boost kracht...
B23 turbo is het sterkste blok denk ik, er zijn mensen die er meer dan 400 pk uit gehaald hebben op standaard gereviseerd spul. Zie http://www.pukema.com en dan zoeken naar de tijdschriftenartikelen turbo container.
B230FT:
tot 1989 ongeveer hebben ze dunne drijfstangen en de vroege blokken dunnere lagers. 250 pk kan zeker maar is niet aan te bevelen.
vanaf 1990 zeker de dikke drijfstangen, beter uitlaatspruitstuk.
vanaf ongeveer 1992-1993 zuigerkoeling.
vanaf 1995 zijn er de R serie B230 blokken gemaakt (niet alle d8 ik) met hele dikke zuigerwanden, die kunnen goed tot ongeveer 100 mm worden uitgeboord. Veel gebruikt voor rallycross en tuning.
ik zou zeggen:
B230FT 1990+
UIitgefreesd spruitstuk
15G turbo van T5
LH 2.4 met chip (via iemand van turbobricks in zweden redelijk goedkoop te krijgen)
Leuke uitlaat + downpipe
dat moet genoeg zijn 8)
reviseren vind ik niet nodig. Voor het geld dat het kost om een B21 te doen kun je een hele mooie B230FT kopen die net is ingelopen.
als je toch gaat reviseren koop dan spul uit zweden en bouw gelijk 400 pk :wink:
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

