14 March 2013, 16:01
Marc1970 schreef:Don't spare the horses. Met de 144 (B20A, M40) rij ik ook eigenlijk zo hard als mogelijk/nodig/ik zin heb, anders kom je er nooit. Boven de 120 wordt het lawaai een stuk beter te verteren want dan komen alle frequenties op ÃÃn hoop. Zo af en toe test ik de topsnelheid, die is officieel 150 maar op gas houdt het bij 140 wel op. Qua toeren ben je dan net aan de 5000 (berekend), dat is nog ruim onder de max van 6500 rpm. Olieverbruik wordt wel een issue bij langere afstanden.
Vroegah reed ik 130 in een Volvo 66, daarbij vergeleken is het geluid (en de wegligging) in een 144 zeer beschaafd.
Mijn B20 loopt lekker door naar 7200rpm in z'n 4. Topsnelheid vind ik totaal niet belangrijk. Overigens draai ik die toeren ook maar niet meer, voordat de drijfstangen een uitstapje maken. Doe mij maar staatjes van 0-100kmh en van 30-80kmh..
Groeten, Boele