3 January 2016, 14:24
Volgens mij had ik een 7 mm boor, gewoon, niet te snel boren en wat olie erbij. Je haalt zeg 90% van de puntlas weg, en de rest breek je los met een beitel of wrik je los. In en zelfs half door de onderliggende plaat boren is onvermijdelijk. Als er maar een rand overblijft om de lasdraad op te mikken, en de onderlaag op te pikken zeg maar, en soms halverwege even laten afkoelen, kom je meest wel tot een stevige las (die wel eens aan de dikke kant wordt, daar is de slijptol voor).
Soms wil de hele las uit het lasbad naar beneden vallen maar dat is erg zelden, en dan begin je opnieuw (zolang je er maar geen lichaamsdelen onder houdt). Blok aluminium of koper onder/achter dunne plaat houden, helpt altijd!
Ik heb ook wel boren zelf geslepen, daar is de slijptol weer, en dan sleep ik ze wat platter om een puntlasboor te imiteren.
Soms wil de hele las uit het lasbad naar beneden vallen maar dat is erg zelden, en dan begin je opnieuw (zolang je er maar geen lichaamsdelen onder houdt). Blok aluminium of koper onder/achter dunne plaat houden, helpt altijd!
Ik heb ook wel boren zelf geslepen, daar is de slijptol weer, en dan sleep ik ze wat platter om een puntlasboor te imiteren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

