18 September 2014, 23:54
Zo voordat ik verder ga met het verhaal over het inzetten van de zuigers eerst even wat dingetjes die zich voorheen nog hebben afgespeeld.
Ik wist nog niet goed hoe ik het verhaal met de carter-ontluchting op ging lossen, een catch-can en bijvoorbeeld ook niet meer aansluiten op het inlaat spruitstuk. Even wat achtergrond informatie opgezocht en nog een keer goed gekeken naar het carterventilatie-systeem op de motor. Omdat ik op mijn redblock een carterventilatie potje heb zitten met een of ander filter heb ik het potje van de 960 motor even opengemaakt om te kijken hoe het nu precies werkt.
![[Afbeelding: Foto-HWBOJ3IB-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-HWBOJ3IB-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-WWMIG4RV-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-WWMIG4RV-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-ZSHX8O4S-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZSHX8O4S-D.jpg)
Blijkt dat het eigenlijk een oil catch can te zijn waarbij de olie weer in het carter loopt. Daarnaast is de aansluiting op het spruitstuk vele malen beter dan het gebruik van een filter naar de buitenlucht. Door het creëren van onderdruk in het carter door aansluiting op het inlaatspruitstuk zal dit het olieverbruik alleen maar ten goede komen.
Eigenlijk al een perfect systeem van Volvo zelf.
Omdat een carterventilatie potje niet gratis is toch maar geprobeerd om het zuiver te maken. Nu kreeg ik de tip om deze in de WC-ontstopper te leggen, en ja een groot succes.
Na meerdere malen spoelen is het potje zo goed als zuiver.
![[Afbeelding: Foto-ZMF36OTU-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZMF36OTU-D.jpg)
Toen nog even geprobeerd om de klepstoters druk vrij te maken zodat de nokken-stokken makkelijker gemonteerd kunnen worden tezamen met de kleppen deksel.
Echter dit is nog geen succes op onderstaande manier. Dus dit moet ik nog oplossen!!
![[Afbeelding: Foto-7VSJHNRN-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-7VSJHNRN-D.jpg)
Nu het verhaal met het inzetten van de zuigers. Met een setje nieuwe drijfstang bouten en een zuigerveren tang en wat scotch-brite om alles zuiver te maken.
![[Afbeelding: Foto-XQPQVCAV-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-XQPQVCAV-D.jpg)
de lagerkappen en drijfstang goed opgepoetst voor het plaatsen van de sputter-lagers.
sputter-lager in de stang geplaatst daar komt immers de meeste kracht op te staan.
![[Afbeelding: Foto-NTJ6E86L-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-NTJ6E86L-D.jpg)
Handleiding erbij om niets te vergeten en om de juiste aanhaal-momenten te gebruiken
Ook meteen een extra momentsleutel aangeschaft voor waardes van 10 - 60 Nm
![[Afbeelding: Foto-7YZLJNL4-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-7YZLJNL4-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-CSROW77W-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-CSROW77W-D.jpg)
Zuigerveren op de juiste manier geplaatst deze moeten namelijk op een bepaalde manier gepositioneerd worden daarnaast ook alles geolied tijdens plaatsen.
![[Afbeelding: Foto-MG4GM7VC-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-MG4GM7VC-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-8IONRZAW-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-8IONRZAW-D.jpg)
Ook de speling van de drijfstang gecontroleerd deze moet namelijk vrij kunnen bewegen van links naar rechts. Er mag geen speling zitten van boven naar beneden en dit is met de nieuwe lagers niet het geval dus alles tot nu toe okÃ.
Aanhaal-moment drijfstang bouten van t6 is hetzelfde als van een 960 trouwens (20 Nm en 90 graden). Blok is in basis vrijwel identiek.
Ik moet er nog vier monteren maar dit zal geen probleem zijn.
Ik wist nog niet goed hoe ik het verhaal met de carter-ontluchting op ging lossen, een catch-can en bijvoorbeeld ook niet meer aansluiten op het inlaat spruitstuk. Even wat achtergrond informatie opgezocht en nog een keer goed gekeken naar het carterventilatie-systeem op de motor. Omdat ik op mijn redblock een carterventilatie potje heb zitten met een of ander filter heb ik het potje van de 960 motor even opengemaakt om te kijken hoe het nu precies werkt.
![[Afbeelding: Foto-HWBOJ3IB-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-HWBOJ3IB-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-WWMIG4RV-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-WWMIG4RV-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-ZSHX8O4S-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZSHX8O4S-D.jpg)
Blijkt dat het eigenlijk een oil catch can te zijn waarbij de olie weer in het carter loopt. Daarnaast is de aansluiting op het spruitstuk vele malen beter dan het gebruik van een filter naar de buitenlucht. Door het creëren van onderdruk in het carter door aansluiting op het inlaatspruitstuk zal dit het olieverbruik alleen maar ten goede komen.
Eigenlijk al een perfect systeem van Volvo zelf.
Omdat een carterventilatie potje niet gratis is toch maar geprobeerd om het zuiver te maken. Nu kreeg ik de tip om deze in de WC-ontstopper te leggen, en ja een groot succes.
Na meerdere malen spoelen is het potje zo goed als zuiver.
![[Afbeelding: Foto-ZMF36OTU-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZMF36OTU-D.jpg)
Toen nog even geprobeerd om de klepstoters druk vrij te maken zodat de nokken-stokken makkelijker gemonteerd kunnen worden tezamen met de kleppen deksel.
Echter dit is nog geen succes op onderstaande manier. Dus dit moet ik nog oplossen!!
![[Afbeelding: Foto-7VSJHNRN-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-7VSJHNRN-D.jpg)
Nu het verhaal met het inzetten van de zuigers. Met een setje nieuwe drijfstang bouten en een zuigerveren tang en wat scotch-brite om alles zuiver te maken.
![[Afbeelding: Foto-XQPQVCAV-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-XQPQVCAV-D.jpg)
de lagerkappen en drijfstang goed opgepoetst voor het plaatsen van de sputter-lagers.
sputter-lager in de stang geplaatst daar komt immers de meeste kracht op te staan.
![[Afbeelding: Foto-NTJ6E86L-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-NTJ6E86L-D.jpg)
Handleiding erbij om niets te vergeten en om de juiste aanhaal-momenten te gebruiken
Ook meteen een extra momentsleutel aangeschaft voor waardes van 10 - 60 Nm
![[Afbeelding: Foto-7YZLJNL4-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-7YZLJNL4-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-CSROW77W-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-CSROW77W-D.jpg)
Zuigerveren op de juiste manier geplaatst deze moeten namelijk op een bepaalde manier gepositioneerd worden daarnaast ook alles geolied tijdens plaatsen.
![[Afbeelding: Foto-MG4GM7VC-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-MG4GM7VC-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-8IONRZAW-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-8IONRZAW-D.jpg)
Ook de speling van de drijfstang gecontroleerd deze moet namelijk vrij kunnen bewegen van links naar rechts. Er mag geen speling zitten van boven naar beneden en dit is met de nieuwe lagers niet het geval dus alles tot nu toe okÃ.
Aanhaal-moment drijfstang bouten van t6 is hetzelfde als van een 960 trouwens (20 Nm en 90 graden). Blok is in basis vrijwel identiek.
Ik moet er nog vier monteren maar dit zal geen probleem zijn.