5 August 2012, 12:59
Hier maar eens uitleggen waarom ik een half jaar lang mijn accu regelmatig heb opgeladen, terwijl dat helemaal niet nodig was.
2 maanden nadat mijn 144 in mijn bezit kwam begon er regelmatig iets te gillen onder de motorkap, en op een gegeven moment was de accu een keer leeg. Na onderzoek bleek dat de lagers van mijn dynamo versleten waren, en de V-snaar zag er ook al niet helemaal jofel meer uit. Na uitbouw van de dynamo hoorde je hem ook zachtjes gillen als je er een slinger aangaf, dus ik denken dat gegil wordt veroorzaakt door de lagers. Via Mp een andere dynamo opgescharreld en bij de Brezan een nieuwe V-snaar. Allebei in gebouwd en laden zoals het hoort. Echter 2 weken later was het gegil weer terug en begon hij steeds minder te laden. In mijn oren klonk het gegil exact het zelfde als de vorige dynamo, dus ik meteen de conclusie trekken dat de lagers nu alweer aan gord waren, en de enige reden die ik kon bedenken was dat ik de V-snaar te strak had gezet, die had ik op 10mm speling gezet ipv 13 zoals in de Haynes staat. Dus ja. Snaar maar een beetje losser en het gegil was weg, laden deed hij nog steeds niet heel erg. En mijn toenmalige gebrek aan baan en geld leidde ertoe dat ik dan maar met enige regelmaat de accu aan de lader hing.
Half jaar later, afgelopen zaterdag wij, onder weg van Groningen naar Kampen net voorbij Drachten begon het gegil ineens weer, en werd steeds harder. Voordat we konden stoppen ging ineens het AMP lampje aan en begon de temp op te lopen (meteen geleerd dat de temp meter het in elk geval nog prima doet). Auto aan de kant, motorkap open en ja hoor, weg V-Snaar. Anwb gebeld, staat zowaar 10 min later al bij ons, en die had gelukkig de juiste maat V-snaar nog in zijn bus hangen. De beste man installeert de snaar en zet een bandenlichter o.i.d. tussen motorblok en dynamo en trekt de V-Snaar goed strak. Ik nog vragen, ja maar er moet toch wat speling op? Ja, zegt hij, maar die snaren rekken wel wat op, controleer nog maar even over een paar weken. Ik denken, zal toch niet he, en de multi meter er bij, en ja hoor laden als een dolle.
Had ik dus nooit bedacht dat een v-snaar wel eens op kan rekken, wat best logisch is, en was het dus al die tijd niet de lagers die gilden, maar de slippende v-snaar :doh: :roodhoofd:. Ach ja zo leer je nog eens wat, maar ik voelde mij wel behoorlijk dom.
2 maanden nadat mijn 144 in mijn bezit kwam begon er regelmatig iets te gillen onder de motorkap, en op een gegeven moment was de accu een keer leeg. Na onderzoek bleek dat de lagers van mijn dynamo versleten waren, en de V-snaar zag er ook al niet helemaal jofel meer uit. Na uitbouw van de dynamo hoorde je hem ook zachtjes gillen als je er een slinger aangaf, dus ik denken dat gegil wordt veroorzaakt door de lagers. Via Mp een andere dynamo opgescharreld en bij de Brezan een nieuwe V-snaar. Allebei in gebouwd en laden zoals het hoort. Echter 2 weken later was het gegil weer terug en begon hij steeds minder te laden. In mijn oren klonk het gegil exact het zelfde als de vorige dynamo, dus ik meteen de conclusie trekken dat de lagers nu alweer aan gord waren, en de enige reden die ik kon bedenken was dat ik de V-snaar te strak had gezet, die had ik op 10mm speling gezet ipv 13 zoals in de Haynes staat. Dus ja. Snaar maar een beetje losser en het gegil was weg, laden deed hij nog steeds niet heel erg. En mijn toenmalige gebrek aan baan en geld leidde ertoe dat ik dan maar met enige regelmaat de accu aan de lader hing.
Half jaar later, afgelopen zaterdag wij, onder weg van Groningen naar Kampen net voorbij Drachten begon het gegil ineens weer, en werd steeds harder. Voordat we konden stoppen ging ineens het AMP lampje aan en begon de temp op te lopen (meteen geleerd dat de temp meter het in elk geval nog prima doet). Auto aan de kant, motorkap open en ja hoor, weg V-Snaar. Anwb gebeld, staat zowaar 10 min later al bij ons, en die had gelukkig de juiste maat V-snaar nog in zijn bus hangen. De beste man installeert de snaar en zet een bandenlichter o.i.d. tussen motorblok en dynamo en trekt de V-Snaar goed strak. Ik nog vragen, ja maar er moet toch wat speling op? Ja, zegt hij, maar die snaren rekken wel wat op, controleer nog maar even over een paar weken. Ik denken, zal toch niet he, en de multi meter er bij, en ja hoor laden als een dolle.
Had ik dus nooit bedacht dat een v-snaar wel eens op kan rekken, wat best logisch is, en was het dus al die tijd niet de lagers die gilden, maar de slippende v-snaar :doh: :roodhoofd:. Ach ja zo leer je nog eens wat, maar ik voelde mij wel behoorlijk dom.

