4 August 2012, 22:32
oudevolvo schreef:Dat is inderdaad een mooi stukje leesvoer!
Inmiddels ben ik er wel uit dat de overstap naar moderner nog niet op korte termijn zal zijn.
De 940 blijft wel een goede kandidaat voor t.z.t.
Dan wel: handgeschakeld, liefst een van de laatste, dus 1997/1998 maar sowieso modeljaar 1995 en nieuwer.
Wel zit ik dan automatisch vast aan LPT volgens mij (wil geen HPT).
Kun je een turbo eigenlijk 'disabelen' als hij het niet meer zou doen / olie gaat doen gebruiken?
In welke versies zit eigenlijk de M90 en in welke de M47?
Maar goed, als je eenmaal na gaat denken over die bedragen aan wegenbelasting, waarom dan geen V40....?
Het verbruik van zo'n 940 is met 1 op 10 op benzine en 1 op 8 op LPG nog best fors.
Dat zal bij een nog wat nieuwere nog wel gunstiger zijn.
Een 940 is inderdaad wel zwaarder en dorstiger dan een V40, maar bij een V40 heb je hetzelfde probleem als bij een 850 of V70 classic: het onderhoud is minder gemakkelijk dan bij een 940. Nu is een 850 wel betrouwbaar, maar als je electronische problemen krijgt dan mag je dieper in de buidel tasten. En zaken zoals motorsteunen, koppeling, draagarmen en allerlei andere zaken zijn arbeidsintensiever en duurder dan bij een 940.
Een turbo kan je helaas niet zomaar "bypassen": het ding heeft natuurlijk e.e.a. aan retourleidingen etc, maar ook de ECU is erop berekend. Het ombouwen van een turbo naar een niet-turbo zal doorgaans duurder zijn dan de turbo vervangen.

