24 September 2012, 08:53
IPD verkoopt kopbouten, wat denk je. Dat gecombineerd met de Amerikaanse claimcultuur zouden ze wel gek zijn als ze zeiden "hergebruik die dingen gewoon zoals Volvo bedoelde". Je kan stellen dat het onnodig risico mijden enorme verspilling en kosten met zich meebrengt en een risico op zich is.
Dat stukje op matthewsvolvosite is weer de gebruikelijke hoop verwarring over TTY bouten, die niet gebruikt worden in redblocks. De kopbouten in de B21 zijn 10.9 M12, waar ongeveer 120-130 Nm aanhaalmoment voor wordt aangeraden. Dan ben je op 90% van de rekgrens (de 'Yield'). Volvo blijft daar weer 10% onder met 110 Nm voor geoliede kopbouten. Dus, in geen enkele (juiste) toepassing ga je redblock kopbouten permanent uitrekken. Alle trekkracht komt uit het elastische gebied.
De UNC kopbouten in de B20 zijn volgens mij nog een fractie dikker als M12 en ook 10.9, en worden minder strak aangehaald, slechts 85-95 Nm. De uitgerekte bouten die ik en anderen aantreffen, zijn dan ook het resultaat van gorilla's die in het verleden met hun hele gewicht aan een anderhalve meter pijp zijn gaan hangen.
Ik kijk wel uit naar de Service Bulletin.
Dat stukje op matthewsvolvosite is weer de gebruikelijke hoop verwarring over TTY bouten, die niet gebruikt worden in redblocks. De kopbouten in de B21 zijn 10.9 M12, waar ongeveer 120-130 Nm aanhaalmoment voor wordt aangeraden. Dan ben je op 90% van de rekgrens (de 'Yield'). Volvo blijft daar weer 10% onder met 110 Nm voor geoliede kopbouten. Dus, in geen enkele (juiste) toepassing ga je redblock kopbouten permanent uitrekken. Alle trekkracht komt uit het elastische gebied.
De UNC kopbouten in de B20 zijn volgens mij nog een fractie dikker als M12 en ook 10.9, en worden minder strak aangehaald, slechts 85-95 Nm. De uitgerekte bouten die ik en anderen aantreffen, zijn dan ook het resultaat van gorilla's die in het verleden met hun hele gewicht aan een anderhalve meter pijp zijn gaan hangen.
Ik kijk wel uit naar de Service Bulletin.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969