16 July 2012, 15:19
Pingelen is meer rinkelen, alsof er knikkers in een blikje rammelen. Mijn 144 had het een hele poos (motor gaat niet ineens kapot) als de motor goed warm werd, vooral bij gas geven op de snelweg etc, als je veel vraagt van de motor dus.
Ook op LPG. Ik heb de ontsteking later gezet (de verdeler met de klok mee verdraaien), hielp iets, en de maximale LPG toevoer vergroot (dat is de schroef in de slang).
Uiteindelijk zat deze stelschroef achterstevoren in de slang waardoor de motor veel te arm ging lopen bij belasting. Schroef weggehaald, pingelen over.
Als je hem even op benzine zet, ga je ongetwijfeld een leuke pingel meemaken, ook al bij belasting op lagere snelheden. Beetje afhankelijk van de dikte van je koppakking, mijn andere 144 heeft een dunne koppakking en pingelt veel harder/eerder op benzine. Als je niet te hard/heftig wilt rijden, is Euro 95 prima.
ALs je in Frankrijk bent, zou ik altijd 98 tanken, dat is daar de enige benzine die daar nog uit benzine bestaat. SP95-E10 niet.
Ook op LPG. Ik heb de ontsteking later gezet (de verdeler met de klok mee verdraaien), hielp iets, en de maximale LPG toevoer vergroot (dat is de schroef in de slang).
Uiteindelijk zat deze stelschroef achterstevoren in de slang waardoor de motor veel te arm ging lopen bij belasting. Schroef weggehaald, pingelen over.
Als je hem even op benzine zet, ga je ongetwijfeld een leuke pingel meemaken, ook al bij belasting op lagere snelheden. Beetje afhankelijk van de dikte van je koppakking, mijn andere 144 heeft een dunne koppakking en pingelt veel harder/eerder op benzine. Als je niet te hard/heftig wilt rijden, is Euro 95 prima.
ALs je in Frankrijk bent, zou ik altijd 98 tanken, dat is daar de enige benzine die daar nog uit benzine bestaat. SP95-E10 niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969