24 June 2012, 22:58
Onlangs had ik de Techedge 2J9 controller gekocht. Hiermee kan ik het mengsel meten in de uitlaat, en actie op ondernemen.
Zo zal de 1800 zuiniger en beter gaan lopen.
Om de sensor in de uitlaat te monteren, heb ik een zogenaamde lasbung geplaatst.
Lassen ben ik niet zo goed in, dus ben ik langs het constructiebedrijf van mijn oom gegaan.
![[Afbeelding: 698a8afd.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/1800-2012/698a8afd.jpg)
Vervolgens heb ik de uitlaat weer gemonteerd met de lambdasensor er in. De draden van de sensor heb ik beter afgewerkt met siliconenkit, zo kan er geen vocht bij.
![[Afbeelding: 85ffd7f1.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/1800-2012/85ffd7f1.jpg)
Uiteindelijk heb ik de controller gekalibreerd met behulp van een Windows laptop (werkt helaas niet op OsX. 58.8 is de AFR waarde waarbij er alleen maar zuurstof gemeten wordt. Door het laten stromen van gas uit een aansteker, heb ik kunnen testen of de sensor goed werkte alvorens hem in te bouwen.
![[Afbeelding: 21cd5c76.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/1800-2012/21cd5c76.jpg)
Op dit plaatje is te zien dat de AFR waarde rond de 13,5 is bij stationair. Dat is de ideale waarde bij LPG. Voor benzine is dat 14,7. Het afstellen onder belasting is erg lastig. Hier gaan nog wat uren in zitten. Een leuke klus voor de zomer. Nu ga ik eerst uitzoeken hoe ik de verdamperdruk van de LPG verdamper kan bepalen. Anders zijn er teveel stel-variabelen.
Zo zal de 1800 zuiniger en beter gaan lopen.
Om de sensor in de uitlaat te monteren, heb ik een zogenaamde lasbung geplaatst.
Lassen ben ik niet zo goed in, dus ben ik langs het constructiebedrijf van mijn oom gegaan.
![[Afbeelding: 698a8afd.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/1800-2012/698a8afd.jpg)
Vervolgens heb ik de uitlaat weer gemonteerd met de lambdasensor er in. De draden van de sensor heb ik beter afgewerkt met siliconenkit, zo kan er geen vocht bij.
![[Afbeelding: 85ffd7f1.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/1800-2012/85ffd7f1.jpg)
Uiteindelijk heb ik de controller gekalibreerd met behulp van een Windows laptop (werkt helaas niet op OsX. 58.8 is de AFR waarde waarbij er alleen maar zuurstof gemeten wordt. Door het laten stromen van gas uit een aansteker, heb ik kunnen testen of de sensor goed werkte alvorens hem in te bouwen.
![[Afbeelding: 21cd5c76.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/1800-2012/21cd5c76.jpg)
Op dit plaatje is te zien dat de AFR waarde rond de 13,5 is bij stationair. Dat is de ideale waarde bij LPG. Voor benzine is dat 14,7. Het afstellen onder belasting is erg lastig. Hier gaan nog wat uren in zitten. Een leuke klus voor de zomer. Nu ga ik eerst uitzoeken hoe ik de verdamperdruk van de LPG verdamper kan bepalen. Anders zijn er teveel stel-variabelen.
![[Afbeelding: 1686b552.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/1800-2012/1686b552.jpg)
Groeten, Boele