30 September 2012, 13:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 September 2012, 13:16 door Jambon.)
een elektrische fan beveel ik altijd aan, gaat je waterpomp ook langer mee plus dat de fan alleen maar koelt wanneer dat nodig is. Je kunt hem zelfs zo schakelen dat ie nog gaat draaien of blijft draaien nadat je de auto geparkeerd hebt en zodoende minder krimp en uitzetting ter hoogte van de kop tegengaat, en zo de koppakking helpt ouder te worden. Bij mij zit er al enige decenia dezelfde Kenlowe fan voor, maar het kan ook eenvoudiger door in de bovenste slang een buisje met vaste thermische schakelaar te plaatsen, en een fan van de sloop te gebruiken. Je kunt het zelfs nog luxer maken door 2 kleinere te gebruiken welke op verschillende temperaturen na elkaar inschakelen en zo de warmtehuishouding in het blok nog beter helpt. En klassieker die dat standaard had was de MGB van de laatste bouwjaren..
Anywho, waar ik eigenlijk eerder aan denk, en da's een tip die ik heb meegekregen van degene die mijn motorblok heeft gereviseerd in "90 oid.. (RIVO in de buurt van Harderwijk, bekend bij iemand? Heeft ooit ook met Amazons rally's gereden..) ..dus, in de kop zit een ijzeren buis welke gaatjes heeft om zodoende de druk op te voeren en later kookpunt te bereiken en de warmtehuishouding in de kop te verbeteren. Als dat ding is weggeroest doordat vorige eigenaren veelvuldig water hebben bijgevuld kopt daar niets meer van, en kost het je uiteindelijk je pakking, in het slechste geval de kop.
Die betreffende buis werd/wordt(?) nog wel eens vergeten bij revisie..
En anders het goedkoopste ding in het systeem, de dop van het expansievaatje. Is de rubber ring nog in orde? als ie lekt bouwt ie geen druk op en kookt ie eerder..
dan maken nieuwe onderdelen ook niets meer uit..
Ik heb trouwens een 82 graden thermostaat ..en ik ga ervan uit dat de thermostaat niet ondersteboven zit..
oh ja, je ontsteking moet ook goed staan, anders loopt ie ook op. Ik heb een 2 serie koelelement in deze radiateur zitten, fractie dikker.
In ook Frankrijk bij dergelijke temperaturen blijft ie bij mij iets boven neutraal en komt de fan af en aan bij..
Anywho, waar ik eigenlijk eerder aan denk, en da's een tip die ik heb meegekregen van degene die mijn motorblok heeft gereviseerd in "90 oid.. (RIVO in de buurt van Harderwijk, bekend bij iemand? Heeft ooit ook met Amazons rally's gereden..) ..dus, in de kop zit een ijzeren buis welke gaatjes heeft om zodoende de druk op te voeren en later kookpunt te bereiken en de warmtehuishouding in de kop te verbeteren. Als dat ding is weggeroest doordat vorige eigenaren veelvuldig water hebben bijgevuld kopt daar niets meer van, en kost het je uiteindelijk je pakking, in het slechste geval de kop.
Die betreffende buis werd/wordt(?) nog wel eens vergeten bij revisie..
En anders het goedkoopste ding in het systeem, de dop van het expansievaatje. Is de rubber ring nog in orde? als ie lekt bouwt ie geen druk op en kookt ie eerder..
dan maken nieuwe onderdelen ook niets meer uit..
Ik heb trouwens een 82 graden thermostaat ..en ik ga ervan uit dat de thermostaat niet ondersteboven zit..
oh ja, je ontsteking moet ook goed staan, anders loopt ie ook op. Ik heb een 2 serie koelelement in deze radiateur zitten, fractie dikker.
In ook Frankrijk bij dergelijke temperaturen blijft ie bij mij iets boven neutraal en komt de fan af en aan bij..

![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)