7 April 2012, 18:33
Het is altijd moeilijk om te zeggen wat de winst van een grotere IC is:
- de inlaattemperatuur wordt lager
- minder tegendruk dus een hogere volumetrische efficientie
Aangezien de inlaattemperatuur lager wordt komt er dus meer zuurstof binnen in de motor. Aan de hand daarvan kan er weer meer brandstof worden ingespoten, dus weer vermogen. Dat is nog te berekenen.
Dat een grotere IC minder tegendruk levert en dat daardoor minder drukverlies optreed, zorgt ervoor dat je gasreactie beter wordt en dat de turbo dus minder moeite hoeft te doen om meer lucht in de cilinders te persen. Hierdoor verbetert de spoeling van de turbo en dus weer meer vermogen. Het is echter zeer moeilijk te berekenen hoeveel het scheelt. Op een testbank zul je het pas echt gaan merken. In de praktijk zul je merken dat je gasreactie misschien iets beter wordt.
Maar over het algemeen geldt: the bigger, the better!
- de inlaattemperatuur wordt lager
- minder tegendruk dus een hogere volumetrische efficientie
Aangezien de inlaattemperatuur lager wordt komt er dus meer zuurstof binnen in de motor. Aan de hand daarvan kan er weer meer brandstof worden ingespoten, dus weer vermogen. Dat is nog te berekenen.
Dat een grotere IC minder tegendruk levert en dat daardoor minder drukverlies optreed, zorgt ervoor dat je gasreactie beter wordt en dat de turbo dus minder moeite hoeft te doen om meer lucht in de cilinders te persen. Hierdoor verbetert de spoeling van de turbo en dus weer meer vermogen. Het is echter zeer moeilijk te berekenen hoeveel het scheelt. Op een testbank zul je het pas echt gaan merken. In de praktijk zul je merken dat je gasreactie misschien iets beter wordt.
Maar over het algemeen geldt: the bigger, the better!