8 February 2012, 15:26
Als je de zuigerringen houdt, zijn die goed ingelopen op de cilinders. Meest blijven er wel wat van de diepere hoonsporen zichtbaar, ook na 40.000 km. Toch wel minder lang als bij de latere blokken in de 240.
Glad is ook goed genoeg, zo'n blok rij ik nu mee rond. Anders wordt het minimaal honen en nieuwe ringen. Maar dan ben je al het hele blok uit elkaar aan het halen.
Zuigerveren kunnen vastachtig zitten doordat er keihard uitgedroogde koolafzetting achter en op zit, giet wat ATF (dunne olie) op de zuigers en laat ze een paar dagen weken, en nog een keer herhalen.
De lagers e.d. zullen ook na 10 jaar stilstand nog net zo (goed of slecht) zijn als eerst, ik heb een B18 onderblok uit een fietsenhok gehaald wat nog olie tussen de lagers had, na 20 jaar. Het vliegwiel was behoorlijk roestig ja en de zuigers zaten finaal vastgeroest.
Een ander B18 blok heb ik uit kaal een kippeschuur gehaald, had 0,0 compressie en na een paar keer ATF erop ging-ie weer als een tierelier. Verder niks aan gedaan, oh ja een krukaskeering na een tijdje.
Als je blok nu soepel draait, zou ik er een kop opzetten en knetteren maar. Klein schuurpapier langs de cilinderwand evt. waar de zuigers stilstonden.
Maar goed, ik geef bijna geen geld uit aan auto's en doe alles zelf, dan kan je eens wat proberen/gokken voor een paar tientjes.
Glad is ook goed genoeg, zo'n blok rij ik nu mee rond. Anders wordt het minimaal honen en nieuwe ringen. Maar dan ben je al het hele blok uit elkaar aan het halen.
Zuigerveren kunnen vastachtig zitten doordat er keihard uitgedroogde koolafzetting achter en op zit, giet wat ATF (dunne olie) op de zuigers en laat ze een paar dagen weken, en nog een keer herhalen.
De lagers e.d. zullen ook na 10 jaar stilstand nog net zo (goed of slecht) zijn als eerst, ik heb een B18 onderblok uit een fietsenhok gehaald wat nog olie tussen de lagers had, na 20 jaar. Het vliegwiel was behoorlijk roestig ja en de zuigers zaten finaal vastgeroest.
Een ander B18 blok heb ik uit kaal een kippeschuur gehaald, had 0,0 compressie en na een paar keer ATF erop ging-ie weer als een tierelier. Verder niks aan gedaan, oh ja een krukaskeering na een tijdje.
Als je blok nu soepel draait, zou ik er een kop opzetten en knetteren maar. Klein schuurpapier langs de cilinderwand evt. waar de zuigers stilstonden.
Maar goed, ik geef bijna geen geld uit aan auto's en doe alles zelf, dan kan je eens wat proberen/gokken voor een paar tientjes.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

