7 February 2012, 12:53
Voor je begint heel goed inventariseren waar je aan begint. Spuiten is een prijzige aangelegenheid, ofwel je doet het goed of je doet het niet. Daarom goed kijken waar zich roest heeft gevormd. Controleer je dorpels (zitten doppen in aan de binnenkant om te koekeloeren), krikpunten, wielranden achter, chassisbalken, de balk van je voorscherm naar beneden, wielbakken. Haal je voorschermen er eens af en controleer daarachter de roest. Hou in gedachten dat roest tussen felsnaden waar delen bij elkaar komen, erg lastig te verwijderen is omdat de roest er vaak tussen zit, dus let op deze naden of ze bol staan (onderste randje van dorpel bijvoorbeeld). Ik ben ooit eens begonnen aan een 142, daarbij ben ik rechtsvoor begonnen, hoe verder ik naar achter kwam met stukken inlassen, hoe meer roest ik tegen kwam. Op een zaterdagmiddag de auto grondig geinspecteerd, de auto bleek echter op alle boven genoemde punten rot. Ik heb toen het besluit genomen een roestvrije carosserie te gaan zoeken en deze te laten spuiten. Al met al veel geleerd van dat project, lassen, slijpen, plaatwerken, gaat allemaal best aardig nu. Ofwel, besef waar je aan begint. Als het niet te rot is en je begint er wel aan, dan zou ik serieus in overweging nemen om wat laswerk uit te besteden (of je moet al goed kunnen lassen).
Voor wat betreft de afwerking, ik heb contact gehad met meerdere spuiters en de prijzen liepen erg uiteen. Wat mij hierbij opviel is dat er vaak een prijs rond de 1750 euro genoemd werd, maar die bekeken de auto minder nauwkeurig. Er werden ook hogere prijzen genoemd, maar die spuiters namen veel meer tijd voor de auto. Mijn idee is dat bij de goedkopere spuiters dan de prijs dus duurder gaat uitvallen dan eerst werd gezegd, of er word minder goed werk afgeleverd. Al met al ben ik er nog niet helemaal uit wie en waar het spuitwerk gedaan gaat worden.
Voor wat betreft de afwerking, ik heb contact gehad met meerdere spuiters en de prijzen liepen erg uiteen. Wat mij hierbij opviel is dat er vaak een prijs rond de 1750 euro genoemd werd, maar die bekeken de auto minder nauwkeurig. Er werden ook hogere prijzen genoemd, maar die spuiters namen veel meer tijd voor de auto. Mijn idee is dat bij de goedkopere spuiters dan de prijs dus duurder gaat uitvallen dan eerst werd gezegd, of er word minder goed werk afgeleverd. Al met al ben ik er nog niet helemaal uit wie en waar het spuitwerk gedaan gaat worden.

