30 January 2012, 18:35
Van het forum van de alfaclub .... :
In de polemiek over de katalysator, CO-waarden en dergelijke ben ik vandaag weer wat wijzer geworden met betrekking tot de laatste spelregels. Lijdend voorwerp was mijn '91-er 75 3.5 met U9 op kenteken, maar zonder kat. De spelregels zijn de meest recente revisie van de APK-eisen (mei 2009).
De gemeten CO-waarde was 0,7%. Dat leek in eerste instantie afkeur, want U9 op kenteken en volgens de keurmeester dus maximaal 0,5% CO. Echter, zoals bekend, als de auto van vóór 1993 is hoeft de kat er niet onder, wát er ook op het kenteken staat. Dat was mijn idee. Uiteraard voer voor discussie, dus dit hebben we nog opgezocht in het grote APK-boek en jawel: kat niet nodig. Daarmee leek ik gered, want dan is de toegestane CO-waarde ineens 3,5%. Bij nadere beschouwing kwam er tóch nog een stukje tekst bovendrijven dat e.e.a. verandert. Namelijk: lambdageregelde systemen dienen maximaal 0,5% CO te hebben!
In de polemiek over de katalysator, CO-waarden en dergelijke ben ik vandaag weer wat wijzer geworden met betrekking tot de laatste spelregels. Lijdend voorwerp was mijn '91-er 75 3.5 met U9 op kenteken, maar zonder kat. De spelregels zijn de meest recente revisie van de APK-eisen (mei 2009).
De gemeten CO-waarde was 0,7%. Dat leek in eerste instantie afkeur, want U9 op kenteken en volgens de keurmeester dus maximaal 0,5% CO. Echter, zoals bekend, als de auto van vóór 1993 is hoeft de kat er niet onder, wát er ook op het kenteken staat. Dat was mijn idee. Uiteraard voer voor discussie, dus dit hebben we nog opgezocht in het grote APK-boek en jawel: kat niet nodig. Daarmee leek ik gered, want dan is de toegestane CO-waarde ineens 3,5%. Bij nadere beschouwing kwam er tóch nog een stukje tekst bovendrijven dat e.e.a. verandert. Namelijk: lambdageregelde systemen dienen maximaal 0,5% CO te hebben!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......