5 December 2011, 14:32
Kogelman schreef:@240 diesel: zodra ik de Hot Frog in gebruik heb genomen, zal ik vertellen of het bevalt.
Vanmorgen bleek het gevroren te hebben (vannacht), onverwachts ijs op de voorruit.
Snel even de interieurverwarmer aangezet en binnen een half uur alles dooi en in stappen in een warme auto.
Vanmiddag mijn voorruit laten afkitten bij Car Glass. Vorig jaar okt. heb ik door hen een nieuwe originele Volvo voorruit plaatsen plaatsen bij mij op de oprit door Car Glass (met groene band) op kosten van Interpolis omdat mijn oude ruit een paar putjes had met het risico op doorscheuren in de winter. Alles werd m.b.v. een telefoontje vergoed door Interpolis, nadat het advies van Car Glass vervangen was i.p.v. opvullen met hars.
Afgelopen weken ervoer ik na al die vochtige nachten soms condens/vocht aan de binnenkant van de ruit. Terug naar Car Glass, met perslucht en spray gekeken of de ruit ergens lekte. Er viel geen lekkage te ontdekken. Om lekkage aan de ruit totaal uit te sluiten werd onder garantie de ruimte onder de strip tussen carroserie en ruit volledig dichtgekit. Nu afwachten of dit helpt.
De Hot Frog zit er in. Tegen het schutbord achter de oliepeilstok. De pomp moet lager hangen dan het koelvloeistofreservoir omdat de Hot frog geen zelfaanzuigende pomp heeft. Vandaag voor het eerst getest, al vriest het natuurlijk niet buiten.
Als je hem aanzet hoor je de pomp zachtjes werken, het koelwater wordt vrij vlot warm en wordt rondgepompt. Auto starten en kachel aan en direct warme lucht na zo'n 30 minuten voorverwarmen (buitentemp. was zo'n 6 graden, dus nog geen vorst test kunnen doen.). Als het koelwater 10-20 minuten verwarmd is schakelt de pomp zichzelf een 5 tot 10 minuten uit, daarna slaat de verwarming+rondpompen weer aan. Deze cyclus herhaalt zich telkens.
Volgens de fabrikant kan het koelwater binnen in het blok zo'n 65 graden warmer maken in vergelijking met de buitentemperatuur. Op mijn album staan een paar foto's van de Hot frog (de laatste 5 foto's).
Het apparaat is zo groot als een vuist, op de laatste foto zie je hem het duidelijkst zitten tussen de twee blinkende slangklemmen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=CXENFT7P
Als het buiten echt koud wordt kan ik het echt testen, de eerste resultaten zijn echter veelbelovend.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2